Welkom toekomst

"Goedemorgen mijnheer van der Veldt. Uw kopje thee staat klaar, als u zich even lekker gaat douchen dan help ik u daarna in uw kleren". Heerlijk zo'n robot die je al het werk uit handen neemt! Na het douchen: "The Royal penis is clean your highness", ach ik kijk teveel oude films, word ik op de "Wallace en Grommit" manier aangekleed en schuif ik aan de gedekte ontbijttafel. Het leven is er een stuk eenvoudiger op geworden anno 2030 bedenk ik me terwijl ik de ochtendkrant download in een vrij stukje hersenruimte.

Futuristisch? Misschien wel maar de beste manier om de toekomst te voorspellen is om hem zelf te creëren! Bij AFAS kunnen we niet tot 2030 wachten en hebben we sinds drie weken twee digitale receptionistes in dienst genomen: An@ en Bab@ (Annet en Babet). Behalve dat het ze ontbreekt aan de human touch en blonde haren weten de dames hun werk toch akelig efficiënt en vriendelijk te voltooien. En vooral dat vriendelijke wordt gewaardeerd.

Bij de introductie van nieuwe technologie is het altijd belangrijk niet alleen oog te hebben voor het doel maar vooral ook voor HOE dat doel bereikt kan worden. Maak het leuk, is hierbij het devies. Bij onze digitale receptionistes kunnen gasten zich aanmelden voor cursussen of als bezoeker aangegeven dat ze gearriveerd zijn. De gastheer ontvangt hiervan direct een e-mailt en Sms'je en kan de bezoekers ophalen. De bezoeker heeft daarnaast de mogelijkheid de eigen badge te printen en hierbij te kiezen voor leuke begeleidende teksten. Daarnaast bieden de digidames ook de mogelijkheid aan de bezoeker om een e-card naar een bekende te versturen. Een goede combinatie van leuk EN gemakkelijk. Belastingdienst: Eat your heart out!

Wat voor mij persoonlijk heel handig is, is dat An@ en Bab@ een foto maken van de bezoeker. In de bevestigingse-mail die ze mij sturen zie ik direct hoe de persoon waar ik een afspraak mee heb er uit ziet. Heel erg handig als je, zoals ik, vaak geïnterviewd wordt en geen idee hebt hoe de journalist eruit ziet. Nu loop ik dus direct op de rode trui af en weet zeker dat dat mijn reporter is.

Na 3 weken An@ en Bab@ kunnen wij de volgende conclusie trekken:

  • Onze vleselijke receptioniste heeft veel meer tijd om klanten telefonisch te woord te staan aangezien An@ en Bab@ het meeste werk uit handen nemen.
  • 5% van de bezoekers praat liever met onze analoge receptioniste
  • 95% vindt An@ en Bab@ niet alleen makkelijk maar ook erg leuk en goed passen bij AFAS.

 

En voor het college bescherming persoonsgegevens: natuurlijk heb ik Ellen om toestemming gevraagd de foto te plaatsen want wij gaan uiteraard vertrouwelijk om met gegevens van onze klanten.

Bas van der Veldt,

Directeur Productdevelopment

Publicatie datum: 18 februari 2008 00:00