Vader en zoon Van der Veldt spreken over familiebedrijf

Vrijdag 13 mei jl. heeft Bas van der Veldt (CEO AFAS) bij Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle een presentatie gegeven over het reilen en zeilen en besturen van een familiebedrijf. Belangrijkste speerpunt in de presentatie was transparantie als kernwaarde voor een onderneming. Na de presentatie werd Bas geïnterviewd door Albert Jan Thomassen (Directeur FBNed, Familiebedrijven Nederland). Thomassen had ook een aantal vragen voor Ton van der Veldt (Raad van Bestuur AFAS) met betrekking tot het overdragen van een familiebedrijf.

AFAS=transparant Transparantie zit bij de AFAS-organisatie en haar medewerkers in de botten. Niet alleen inzicht in de onderneming maar ook transparantie in beleid. Iedere AFAS-medewerker weet dagelijks hoe het bedrijf er voor staat door middel van cockpits en (belangrijker nog) hoe hij het resultaat zelf positief kan beïnvloeden. Betrokkenheid is hierin een belangrijk gegeven; als de medewerkers niet betrokken zijn, zullen zij zich niet interesseren in de organisatie en dan is de neerwaartse spiraal ingezet. AFAS is ook helder in het uitgezette beleid. De doelstellingen voor de organisatie op korte én lange zijn helder geformuleerd.

Onderzoeksproject Dit jaar organiseerde het lectoraat Familiebedrijven van Windesheim de eerste 'Families in Business'. Dit project is een tweejarig intensief onderzoek naar ondernemend bestuur bij MKB familiebedrijven. Kernvraag daarbij is hoe familiebedrijven externe kennis en expertise in huis kunnen halen met behoud van het specifieke karakter dat het familiebedrijf eigen is.

Publicatie datum: 23 mei 2011 00:00