Heb je dat ook wel eens, dat gevoel dat je niet van techniek op aankunt, als je gebruikmaakt van een apparaat en het je op een belangrijk moment in de steek laat? Denk aan een computer die crasht, een telefoon die uitvalt of een auto waar ineens een storingslampje knippert...
Dit laatste overkwam mij laatst, tijdens mijn rit naar huis. Uit de handleiding bleek dat ik direct naar de garage moest om ernaar te laten kijken. Altijd vervelend als zoiets onverwachts gebeurt, maar de stress sloeg ineens toe 'Blijft de auto wel werken? Straks sta ik stil langs de kant van de weg!'
Bij de dealer aangekomen, moest ik lang wachten en er bleek dat er een onderdeel besteld moest worden. De servicemonteur vertelt mij '..dat er zuurstof aangezogen dient te worden maar de auto denkt op dit moment van niet." Natuurlijk. Hoewel er steeds meer geautomatiseerd wordt, moeten we er – vind ik- niet van uitgaan dat systemen gaan denken, maar dat is mijn bescheiden mening.
De servicemonteur zegt mij toe dat ik een maar een half uurtje hoef te wachten. Maar als ik na het uitlezen van de krant en beantwoorden van wat mailtjes op de klok kijk, is er al meer dan het beloofde uurtje verstreken. Ik onderdruk het gevoel om te vragen hoe lang het nog gaat duren.
Het is de kunst om van een systeem c.q. organisatie op aan te kunnen. Natuurlijk is dat met software hetzelfde. Het bedrijf AFAS levert een ERP-systeem waarop je als klant ook op moet kunnen bouwen.
Ik had het er nog over met een collega toen ik een cursus aan het geven was. Dat het zo'n fijn gevoel is, dat je op AFAS Profit kan vertrouwen. Dat je zo achter een systeem kan staan en het heel makkelijk is om te vertellen aan klanten hoe goed, prettig, flexibel en klantvriendelijk AFAS Profit werkt. Een systeem waarin heel veel functionaliteiten aanwezig zijn en er dus veel dingen mogelijk zijn. Zoals het invoeren van uren in Profit Projecten die geïntegreerd kunnen worden met het Profit HRM, -Payroll en -Financieel. Of het invoeren van inkoopfacturen dat geïntegreerd is met Profit Projecten en -Logistiek. Het invoeren van forecasts die weer geïntegreerd kunnen worden in Profit Logistiek. En nog veel meer.
Een auto mag dan een ingewikkeld ding zijn, AFAS Profit is dat zeker ook. En toch weet ik dat ik op AFAS Profit kan vertrouwen!
En mocht er dan toch een probleem zijn, dan kun je er blind vanuit gaan dat er meteen gezorgd wordt voor een oplossing. Net als in een garage. De monteur komt lachend naar mij toe: hij heeft ervoor gezorgd dat ik weer kan rijden. Het lampje brandt niet meer…
Esther Agterberg
ERP Consultant