Lekker strak

Lekker strak!
De column die ik recentelijk schreef naar aanleiding van mijn ervaringen op onze helpdesk heeft veel stof doen opwaaien. Mijn verhaal zou te eenzijdig zijn en door de terecht bellende klant als een belediging worden gelezen. Nu passen een zwart/wit houding en Bas van der Veldt net zo goed bij elkaar als plastische chirurgie en Marijke Helwegen. In veel situaties levert een duidelijke houding veel op en ook hier was dit het geval. Enkele tientallen klanten hebben mij namelijk een reactie gestuurd en het terugbellen van al deze klanten is voor mij naast gezellig ook leerzaam geweest.

Waar ik in de column "Waarom belt u nu toch" inging op onnodige belletjes van klanten heb ik niets geroepen over missers aan de kant van AFAS. Een column moet ook niet te lang zijn anders leest u hem niet. Maar laten we dat gelijk maar eens rechtzetten, want volgens mevrouw Van Dam (één van de door mij teruggebelde klanten) moeten we bij AFAS oppassen niet zo arrogant te worden als Exact.

In plaats van een algemeen geaccepteerde ingreep aan de oppervlakte pakken wij dit liever onderhuids aan, leest u verder...

Afgelopen januari en februari zijn voor AFAS op HRM/Payroll vlak HEEL HEFTIG geweest. Daar zijn 3 redenen voor aan te duiden:

Vele wetswijzigingen en last-minute functionele wijzigingen bij de Belastingdienst;

Late reacties en slechte informatieverstrekking vanuit verschillende instanties (UWV, Pensioenfonds);

Menselijke fouten en verkeerde interpretaties door AFAS.

Je hoeft maar rond te kijken om te constateren dat heel salarisland op zijn kop heeft gestaan de afgelopen 2 maanden. Er is enorm veel gewijzigd en waar gehakt wordt vallen spaanders. Zo werd recentelijk gepubliceerd dat 20% van de Nederlanders in januari een verkeerde loonstrook heeft gekregen. Bij AFAS proberen we problemen in de software z.s.m. op te lossen en uit te leveren als update of patch. Natuurlijk is het voor u als klant heel vervelend deze te moeten installeren, echter u wilt ook snel geholpen worden. Met betrekking tot de menselijke fouten die aan de kant van AFAS zijn gemaakt kan ik u mededelen dat de procedures strak zijn gestreken en herhaling wordt voorkomen. Wij zien bij AFAS dan ook de rest van het jaar met veel vertrouwen tegemoet.

Als klant van ons Profit HRM/Payroll product zult u de komende tijd van de inspanningen van januari en februari gaan genieten. En wij kunnen dat weten! Waar we begin vorig jaar samen met onze Profit Financieel klanten druk bezig waren met het digitaliseren van de BTW-aangifte krijgen we daar sindsdien eigenlijk amper telefoontjes meer over binnen. Eenmaal de certificaten aangevraagd, de uitwisselingssoftware geïnstalleerd en initiële uitdagingen overwonnen dan hoeft u daar nooit meer naar om te kijken. Hetzelfde geldt voor ons marktleidende product Profit Fiscaal. Daar zijn al tienduizenden IB- en VPB-aangiftes digitaal mee verzonden naar de fiscus.

Terugkomend op mijn vorige column: natuurlijk krijg je meer reacties als je zaken zwart/witter beschrijft dan ze misschien wel zijn, maar als dat dus nodig is om met u in contact te komen... dan stop ik daar niet mee!

Als je als directie een strategie en visie wilt straktrekken dan kun je beter een binaire column schrijven dan een MBA studie volgen. Het klantcontact dat hieruit voortvloeit, is namelijk VEEL meer waard en leuk ook!

Met andere woorden 'strakker en toch kunnen lachen', en lol dat is wat wij bij AFAS veel hebben.

vSo: Make me beautiful,

Bas van der Veldt

Directeur Productontwikkeling

Bent u het met de inhoud van deze column niet eens dan weet u mij te vinden (b.vdveldt@afas.nl).

P.S. de komende maanden worden weer een aantal interactieve sessies georganiseerd. In deze sessies, die u als klant gratis kunt bijwonen horen we graag uw visie, problemen, kritiek en overige opmerkingen, zodat wij onze producten en dienstverlening nog beter bij uw wensen kunnen laten aansluiten. Ik hoop u dan ook persoonlijk te ontmoeten op deze schiet-maar-raak en altijd prijs bijeenkomsten.

Publicatie datum: 15 maart 2006 00:00