KISS

De afgekoelde economie in 2009 blijft ons bezighouden. Zo las ik laatst een interview met Dick Berlijn in FEM business die opriep de KISS methode toe te passen.

KISS staat voor 'Keep It Simple Stupid' en is een principe afkomstig uit de programmeurswereld, waar het eind jaren 70 van groot belang was ter vermijding van gecompliceerde softwareprogramma's (eenvoud is een voorwaarde voor betrouwbaarheid).

Het leger is volgens Berlijn in goede tijden bezig zich voor te bereiden op slechte tijden, om verrassingen te voorkomen. Voordat Berlijn de functie van Commandant der Strijdkrachten bekleedde, was hij piloot in een F16 straaljager. In deze functie was hij getraind om met een snelheid van 1000km/uur op een hoogte van slechts 10 meter te vliegen. Volgens Berlijn zijn F16 piloten tot in hun diepste vezels geconcentreerd bezig en geven zich volledig over aan hun instrumentarium in de cockpit. Het bedrijfsleven kan hiervan leren: 'overzicht houden in snel veranderde situaties'. Situationeel bewustzijn, het betekent dat je je altijd goed bewust bent van je omgeving, obstakels ontwijkt en toeslaat bij de beste kans.

In het bedrijfsleven signaleert Berlijn wat anders. In goede tijden wordt de pot verteerd, zodat in slechte tijden zulke bedrijven onderuit gaan of zwaar moeten reorganiseren.

Dit wordt deze week ook bevestigd in een onderzoek naar faillissementen in Nederland (Nederlands Dagblad 22 Augustus 2009). Het zijn onder andere bedrijven die geen duidelijke visie hebben en/of zich in een nichemarkt gespecialiseerd hebben. Het waren volgens het onderzoek al 'zieke' bedrijven, maar dat viel in goede economische tijden niet op en wordt nu pijnlijk duidelijk.

Twee dingen kunnen we hieruit leren: reserveer in goede tijden voor de mindere tijden. De andere les is om goed en modern instrumentarium (lees geïntegreerde software met ingebouwde managementrapportage) aan te schaffen zodat je op koers blijft en kunt blijven. Daarnaast is het ook gezond verstand gebruiken en in goede tijden een goed beleid voeren zodat je geen onderdeel van de crisis wordt in slechte tijden. Ik hoop dat we met zijn allen hiervan leren en dat er tegen de BV Nederland niet KISS geroepen wordt in de andere betekenis: Keep It Stupid Simple!

Leo Koppelaar

Commercieel Directeur

my-linkedin.png

Publicatie datum: 28 augustus 2009 00:00