Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Langzaam maar zeker komt hét moment dichterbij: je doneert vrijwillig een gedeelte van je salaris richting Zweden. Sinds een paar jaar hebben wij ook zo'n gezellig blauw-geel pand in mijn woonplaats Amersfoort. Een beetje te dichtbij eigenlijk naar mijn smaak. Een beetje IKEA in huis is prima. Een Billy in een kinderkamer moet kunnen, toch?
De IKEA Company kan met recht een wereldzaak worden genoemd, 140 filialen verspreid over 29 landen op 4 continenten. Het concept: de klant zet de meubelen zelf in elkaar en helpt zo mee de prijs laag te houden en nog meer klanten het blauw-gele walhalla in te krijgen. Je loopt in de IKEA van Amersfoort hetzelfde rondje als in Amsterdam of Delft terwijl de zoete geur van spaanplaat je tegemoet komt. Het voelt vertrouwd, knap van IKEA. Is er sprake van een Zweeds gecontroleerd geheim?
Het grote geheim van IKEA zijn lage prijzen dankzij standaardisatie en totaalautomatisering van producten, diensten en processen. De producten komen al jaren niet meer uit Zweden, maar uit China. Alle producten zijn hetzelfde zonder uitzonderingen of maatwerk. En elke klant begrijpt dat. Elk plastic zakje met deuvels, schroeven en ander kleinmateriaal bevat sinds jaar en dag precies genoeg. Niet teveel (duur door verspilling van materiaal) of te weinig (duur door klachten en service). De processen, systemen en standaarden zijn compromisloos en maken dat de Zweedse reus jaar op jaar groeit.
De Zweedse succesformule valt of staat dus met standaardisatie en totaalautomatisering. Ook voor uw bedrijf of organisatie is dit mogelijk. Ik hoor u denken, 'maar AFAS produceert toch geen kasten of tafels en hun klanten vragen wél om maatwerk in service en dienstverlening?" De truc is om van ieder proces een logistiek proces te maken en te automatiseren. De inhoud van het proces kan voor elke klant anders zijn, het proces zelf is dat niet. Een geïntegreerd automatiseringssysteem dat uitgaat van standaarden leidt tot continu inzicht in de eigen bedrijfsprocessen, verbetering van de effectiviteit, actueel inzicht in de cijfers, rust voor de medewerkers, focus op de klanten. De bedrijfsprocessen worden meetbaar en beheersbaar en u bent 'in control'. Het gevolg? Absoluut meer rendement.
In Zweden zijn ze al 67 jaar 'in control'. IKEA heeft sinds kort voor het eerst in het 67-jarige bestaan zijn winstcijfers bekend gemaakt. Het Zweedse meubelconcern boekte vorig jaar een winst van 2,5 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan het jaar daarvoor. De omzet kwam uit op ruim 23 miljard euro, een record. Noem het een paradox, de huidige slogan van IKEA is: elke dag is anders. Terwijl juist de grote kracht van IKEA is dat elke dag precies hetzelfde is…
Martijn Delahaye
Marketingmanager ERP