We hebben net 2 weken ons 12,5 jarig jubileum gevierd met alle medewerkers van AFAS op Curaçao, wat een geweldige weken. Mensen met enthousiasme en passie voor het bedrijf, voor elkaar en voor de klanten. Het was genieten voor iedereen…. In het vliegtuig koop ik FEM de week en wat kom ik tegen? Een artikel met als kop "Ik ben emotioneel niet verbonden met het bedrijf", een interview met Chris Ouwinga CEO van onze collega Unit4.
Misschien kwam het door de energie die ik met alle collega's had opgedaan… Het artikel kon ik niet plaatsen. Als je een bedrijf hebt opgebouwd dan moet je toch emotie hebben met wat er is ontstaan? Emotie met je medewerkers, je klanten, je producten….Doet het je dan niets als het bedrijf wordt verkocht? Het maakt de leiding van Unit4 niets uit…en dat is voor mij niet te begrijpen.
Bij AFAS hebben de aandeelhouders, de leiding EN de medewerkers een emotionele binding met het bedrijf. Erger nog, een AFAS medewerker zonder emotionele binding kan beter bij de concurrent gaan werken! Wij willen als AFAS zelfstandig blijven bestaan en het bedrijf uitbouwen. We willen een topproduct maken en onderhouden. Wij willen klanten blijvend vertellen dat AFAS, AFAS blijft! Wij willen investeren in relaties met onze medewerkers en onze klanten.
Waar wij beslist niet mee bezig willen zijn, is met overnames en daarmee van je bedrijf een financieel technisch conglomeraat maken. Ga je dat wel doen, dan ontstaat er een proces van ontbinding en dat voelen klanten. De emotie is weg en alleen de aandeelhouderswaarde blijft bestaan.
Wij zijn blij met concurrenten waar de leiding niet emotioneel met het bedrijf verbonden is. Wij weten, het is de norm van de tijd…. ik vraag mij echter af of dit zo zal blijven….!!!
Piet Mars
Raad van Bestuur.