Hoezo, "Er kan er maar één de winnaar zijn…?"

Ergens medio 2009 kregen wij bericht dat klanten van AFAS zich konden aanmelden voor een AFAS Award. "Tja wat moet je daar nou mee als organisatie," was onze eerste gedachte. Wat heeft een klant van AFAS er aan om genomineerd te worden? En wat heb je er zelf aan? Win je er een prijs mee? Krijg je extra korting? Mag je elke vrijdag komen borrelen in het restaurant of met al je vrienden elk weekend in het AFAS theater naar je favoriete voetbalwedstrijd komen kijken? (uiteraard gebruik makend van de tap en de frituur). Niets van dit alles!

Om een Award te winnen in onze categorie, ERP, dien je als organisatie optimaal gebruik te maken van alle modules van Profit, dagelijks bezig te zijn met het optimaal beheren van je processen, maak je alle management rapportages inzichtelijk middels cockpits en ga zo maar door. "Nou, daar willen wij ons dan wel voor opgeven", was onze uiteindelijke reactie. Uit alle inzendingen behoorden wij tot de drie genomineerden, samen met Sijparda Verhuur en Imagro. Om het geheel compleet te maken werd een promotiefilm geschoten. Tjongejonge, dat valt toch wel tegen om zonder uhh's en met klamme handjes, toch leuk over te komen voor de camera. Na 2 takes is het dan toch gelukt. Alle bedrijfsfilms werden vervolgens door AFAS op de website gezet en het stemmen kon beginnen.

En dan kom je erachter: leuk zo'n nominatie, want dat betekent in ieder geval dat AFAS vindt dat je als organisatie aan alle criteria voldoet. Maar nu gaat het om zieltjes winnen! Eigenlijk een hele goede marketingcampagne van AFAS, want wat doen al die fanatieke genomineerde organisaties die per sé willen winnen: ze bouwen hun eigen website volledig om, sturen allerlei nieuwsbrieven naar hun klanten (wel voor 1 oktober, dus voor de wetswijziging die spam tegengaat!), sommigen proberen AFAS zelfs om te kopen met gebakjes, en ga zo maar door. Kortom, de naam AFAS gaat gratis naar allerlei nieuwe prospects over de rug van de genomineerde organisaties. (Maar een schande om met AFAS geassocieerd te worden is het natuurlijk niet!)

Voor een organisatie als Verhoeve, ging ons dat toch wat te ver. Waarom zou een klant van Verhoeve naar de site van AFAS gaan om op ons te stemmen? Erg fanatiek zijn we dan ook niet geweest en buiten een interne mail en een melding in onze nieuwsbrief, hebben we er geen guerrillamarketing op losgelaten. Wij konden dus wel een beetje op onze klompen aanvoelen dat winst er niet in zou zitten, en zo geschiedde…..

Tijdens het spetterende gala waar de AFAS Awards werden uitgereikt, benadrukte Bas van der Veldt dat alle genomineerde organisaties eigenlijk winnaars zijn. AFAS vindt namelijk dat wat automatisering betreft, al deze organisaties een voorbeeld zijn voor andere klanten. Dat je dan niet wint maakt dus eigenlijk niet meer uit…. Eenmaal op het podium met de andere genomineerden in onze categorie, werden wij wel een beetje gekieteld. Een quote van AFAS :"Wij durven geen consultants meer naar Verhoeve te sturen, want Robert weet het toch beter." Bijna direct gevolgd door een uitnodiging om dit te bewijzen en als enige niet AFAS-medewerker deel te nemen aan de jaarlijkse AFAS Profit kennisquiz. Om goed voor de dag te komen ben ik me gaan inlezen in zaken die niet in Profit staan. Ik las het OPB-boek, spitte de jaarverslagen door en werkte me door elke letter op de AFAS-site.

Vrijdag 6 november was het dan zover. Pittige quiz! Na bijna 2 uur zweten zit het erop. En de uitslag: 56e. "Jeetje," dacht ik, "dat is niet echt een beste score." Totdat ik hoorde dat er 260 AFAS medewerkers hebben meegedaan en ik meer dan de helft van de consultants heb verslagen! Eigenlijk best goed dus!

En toen viel het kwartje. Wij zijn de winnaar! Als Verhoeve zijn wij zo nadrukkelijk bezig met Profit dat we elke keer weer het randje opzoeken van de mogelijkheden en eigenlijk altijd kunnen en willen optimaliseren en verbeteren. Hierdoor profiteren onze klanten dagelijks van ons Profit gebruik. Ons kennisniveau van Profit ligt inmiddels zo hoog dat wij volgend jaar weer voor de nominatie gaan, alleen dit keer als partner. En ook dit keer willen wij 'weer' winnen!

Robert van Engelenburg, IT-manager bij Verhoeve

Klant van AFAS

PS: bij deze de echte prijs, een lekkere taart voor de 56e plek!

Publicatie datum: 26 november 2009 00:00