De CEO van Qurius werd in eigen huis hartelijk welkom geheten door AFAS CEO Bas van der Veldt. Is het raar om een ‘concurrent’ uit te nodigen in je eigen theater werd aan Bas gevraagd? ‘Concurrenten? Leen heeft een inspiratiesessie voor het managementteam van AFAS verzorgd en een directeur van AFAS heeft bij Qurius een training verzorgd. Een mooi staaltje van modern denken en uitgaan van eigen kracht’
Op de planken in het AFAS theater kwam de veelgeprezen auteur al snel tot de kern: ‘Is duurzaam ondernemen een zwaar thema? Alles is duurzaam tegenwoordig. Duurzaamheid is gewoon normaal doen. Het moet juist geen marketing activiteit zijn, dan wordt het ‘green washing’ en zorgt het voor irritatie. Je moet als bedrijf nadenken over de lange termijn en een duurzame relatie opbouwen. Klanten lang aan je verbinden, maar ook met je associates' (collega’s red.).
‘Familiebedrijven hebben het in hun dna om duurzaam te zijn en te denken, beursgenoteerde bedrijven per definitie niet' vervolgde de CEO van Qurius. 'Je moet betekenisvol ondernemen als bedrijf. Het moet iets voorstellen. Kunnen bedrijven nog overleven zonder dat ze duurzaam zijn? Nu nog wel, maar op korte termijn niet meer. Het moet dan ook verankerd zijn in het bedrijf en mag niet afhankelijk zijn van een directeur of passerende manager.’
De holistische vraag aan de zaal ‘Waarom ben je hier?’ zette de genodigden op scherp? Waarom ben je hier als bedrijf? Veel organisaties hebben hier geen antwoord op, waarom bestaat het bedrijf eigenlijk?
Leen vervolgde zijn betoog: ‘mijn advies: doe maar wat, maar zorg ervoor dat je gaat beginnen. Dit hoeft niet wetenschappelijk en gestructureerd te zijn. Bij een stilstaande auto zonder stuurbekrachtiging kan je niet draaien aan het stuur, dit lukt pas als je gaat rijden. Je moet eerst in beweging komen, dan pas sturen. Doe dit door dienend leiderschap waardoor je zorgt dat de mensen in je organisatie hun talenten gebruiken’.
Meer weten over Leen Zevenbergen, kijk op www.leenzevenbergen.nl