Het viel mij direct op bij aanschaf van de skispullen. De enige taak die de vriendelijke jongeman in de skishop had, was mij ontvangen en begeleiden naar een computerscherm waar ik zelf mijn gegevens kon invoeren en moest aangeven hoe lang ik mijn spullen wilde huren. Zo werden meteen mijn gegevens in de database geregistreerd. Vervolgens printte het systeem een bonnetje met een barcode. Toen ik mijn benodigde spullen verzameld had, werd zowel mijn bonnetje als het materiaal gescand. Boven bij de kassa hoefde ik alleen mijn bonnetje weer in te leveren alsmede m’n pinpas (helaas…) en de boel werd afgeschreven. Alles in een rap tempo geregistreerd. Ook de weg naar de piste, in de gondel en door de poortjes naar de liften (systeem reageert op pasje in jas) verliep vlekkeloos. Dit hele proces vind ik, en velen met mij, normaal.
Echter, als ik kijk naar hoe het vaak gaat bij organisaties waar ik over de vloer kom, dan blijkt niets minder waar. Want daar vindt men het heel normaal om stapels papier in postvakjes te hebben en ze een paar dagen op te laten lopen. Bij mij rijst dan de vraag: Waarom vindt men een geautomatiseerd proces op vakantie heel normaal en vallen ze bij terugkomst weer terug in oude, niet efficiënte gewoontes?
Beste skifanaten, denk eens met me mee. Hoe heerlijk zou het voor u zijn als op de werkvloer ook zo’n goed gestroomlijnd en geautomatiseerd proces aanwezig is. U kunt dit mogelijk maken met de software van AFAS. Nog meer tijd om gezellig met collega’s naar de mooie vakantie kiekjes te kijken… Dat is toch een luxe!
Esther Agterberg
Senior Consultant