De belangrijkste reden voor AFAS om te stoppen met de ondersteuning van lokale installaties ofwel ‘on premise’-gebruik van de software is het kunnen bieden van betere dienstverlening. “We merkten dat zeker in kleinere organisaties niet de capaciteit aanwezig is om te zorgen dat de systemen up-to-date zijn en goed presteren op het gebied van performance en stabiliteit. Dat gedeelte kunnen wij erg goed en willen we graag overnemen van onze klanten” zegt Arnold Mars, CFO van AFAS. Hij vervolgt: “doordat alle klanten nu bij ons in de cloud draaien zorgen wij dat hun software altijd up-to-date is en staan wij garant voor de veiligheid en stabiliteit van het platform. Een prettig idee voor onze klanten.”
Waar bij veel softwarebedrijven de keuze aan de klant wordt gelaten om ‘on premise’ te werken of in de cloud, koos AFAS voor een andere aanpak: alle 12.000 klanten moesten over. “Juist omdat veiligheid tegenwoordig zo belangrijk is willen we dat onze klanten geen risico lopen. We dwingen ook af dat iedereen alleen nog met 2-factorauthenticatie kan inloggen, om de risico’s nog verder te beperken” vervolgt Arnold Mars.
Naast veiligheid en performance krijgen klanten ook meer voordelen en gemak door de switch te maken naar de cloud. Klanten hoeven zelf geen servers meer te onderhouden en te updaten en kunnen nu standaard gebruik maken van automatische koppelingen met de bank, ingebouwde dashboards en het meegeleverde Digipoort-certificaat voor communicatie met de Belastingdienst. “Allemaal zaken die organisaties eerst zelf moesten regelen, maar wij nu eenvoudig van ze kunnen overnemen.”