AFAS Software zet al haar klanten over naar de cloud

In 2 jaar tijd alle klanten van AFAS over naar clouddienst AFAS Online

Leusden 2 januari 2020, 2 jaar geleden maakte AFAS bekend dat het zou stoppen met de ondersteuning van lokale installaties van haar softwareapplicatie. Hierdoor kan betere dienstverlening worden geboden en kunnen updates sneller worden uitgerold zonder dat klanten hier iets voor hoeven te doen. Inmiddels is de deadline verstreken en zijn alle klanten van AFAS over en werkt iedereen volledig in de AFAS-cloud. Een prestatie van formaat en uniek in Nederland qua schaal en snelheid.

Ontzorgen van klanten

De belangrijkste reden voor AFAS om te stoppen met de ondersteuning van lokale installaties ofwel ‘on premise’-gebruik van de software is het kunnen bieden van betere dienstverlening. “We merkten dat zeker in kleinere organisaties niet de capaciteit aanwezig is om te zorgen dat de systemen up-to-date zijn en goed presteren op het gebied van performance en stabiliteit. Dat gedeelte kunnen wij erg goed en willen we graag overnemen van onze klanten” zegt Arnold Mars, CFO van AFAS. Hij vervolgt: “doordat alle klanten nu bij ons in de cloud draaien zorgen wij dat hun software altijd up-to-date is en staan wij garant voor de veiligheid en stabiliteit van het platform. Een prettig idee voor onze klanten.”  

Met lichte dwang

Waar bij veel softwarebedrijven de keuze aan de klant wordt gelaten om ‘on premise’ te werken of in de cloud, koos AFAS voor een andere aanpak: alle 12.000 klanten moesten over. “Juist omdat veiligheid tegenwoordig zo belangrijk is willen we dat onze klanten geen risico lopen. We dwingen ook af dat iedereen alleen nog met 2-factorauthenticatie kan inloggen, om de risico’s nog verder te beperken” vervolgt Arnold Mars. 

Voor betere service

Naast veiligheid en performance krijgen klanten ook meer voordelen en gemak door de switch te maken naar de cloud. Klanten hoeven zelf geen servers meer te onderhouden en te updaten en kunnen nu standaard gebruik maken van automatische koppelingen met de bank, ingebouwde dashboards en het meegeleverde Digipoort-certificaat voor communicatie met de Belastingdienst. “Allemaal zaken die organisaties eerst zelf moesten regelen, maar wij nu eenvoudig van ze kunnen overnemen.” 

Publicatie datum: 2 januari 2020 11:32