Bij AFAS leerde Koppelaar het verkoopvak goed kennen en dat heeft hij beschreven in zijn onlangs verschenen boek Help! Ik ben verkoper. Een boek dat zijn liefde voor het verkoopvak uitdrukt. Dat hij het verkoopvak wél leuk is gaan vinden, begon met een cursus die hij in 1998 volgde. 'Ik kwam op die cursus erachter dat verkopen niets anders was dan: goed luisteren, de juiste vragen stellen en een goede band opbouwen met de potentiële klant. Als je goede vragen stelt, krijg je de goede antwoorden.'
Ook als het betekent dat je 'nee' moet zeggen. 'Soms moet je nee-verkopen omdat de wensen van de klant niet aansluiten bij wat we te bieden hebben.’ Koppelaar overkwam dat bijvoorbeeld bij een klant die te laat wilde bestellen. 'Er was te weinig tijd om de klus te klaren. Ik heb gezegd dat het niet kon.' De klant zei toen: 'U bent een eerlijke man.' Het is al weer tien jaar geleden, maar het streelt me nog steeds. Ik heb toen bedacht: zo wil ik ook te boek staan. En het mooie was: de klant tekende alsnog, maar dan met een haalbare leveringstermijn.'
Lees het hele interview met Leo Koppelaar op overmanagement.nl