Hoewel de schaarste van goede medewerkers niet overal even hard gevoeld wordt, is personeelswerving het strijdtoneel van de toekomst. Uit recent onderzoek door Panteia/EIM blijkt dat de juiste medewerkers aantrekken tot 2020 dé grote uitdaging is. Ook in de accountancybranche wordt het vinden van gekwalificeerd personeel steeds lastiger. Om deze uitdaging aan te gaan zaten onder andere HRM experts van Bol Accountants, Alfa Accountants en Ten Kate & Huizinga in de zaal.
Visser en Visser’s competentiemanagement projectleider en P&O-er Annelien Veldman heeft met haar team al een aantal stappen gezet om medewerkers te behouden. ”Competentiemanagement wordt voor ons als accountants- en belastingadvieskantoor steeds belangrijker bij het behouden van ons menselijk kapitaal”, aldus Veldman. “Na de digitale evaluatierondes aan de hand van enquêtes wordt voor iedere medewerker automatisch een persoonlijk ontwikkelingsplan gemaakt.” Hiermee start Visser en Visser bij het behoud van de bestaande medewerkers.
Deze strategie is volgens het rapport van Deloitte “Blueprints for the new normal” uit 2010, één van de belangrijkste stappen in het binnenhalen van de meest getalenteerde medewerkers in de toekomst. “Met behulp van een competentie-overzicht krijgen we per team inzicht in het ontbreken van bepaalde competenties. “Het is nu eenvoudiger om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, de evaluatieronde levert een feitelijk document op, in plaats van een gevoel”, licht Veldman toe.
Meer weten over competentiemanagement voor Accountantskantoren?
Lees de whitepaper van Visser & Visser