Aan het woord: Marketingmanager Charlotte de Lange

"Door mijn ervaring op support, ken ik onze software door en door."

 

Uitgelicht - Charlotte de Lange

 

Werkt bij AFAS Sinds:

2017
Functie:

Marketingmanager

 

In 2017 begon de inmiddels 28-jarige Charlotte de Lange bij AFAS Software in Leusden. En dat doet ze met veel plezier. Charlotte kwam in 2017 binnen op de afdeling customer support, maar inmiddels is ze een belangrijke schakel geworden op de marketingafdeling. Haar verhaal.

 Van Down Under naar AFAS Software

“Het begon allemaal in 2017. Ik had mijn master Privaatrecht aan de Universiteit van Utrecht met succes afgerond, en was voor 5 maanden op reis gegaan naar Australië. Gedurende mijn reis door Australië moest ik wel gaan verzinnen wat ik na mijn Down Under reis zou gaan doen. Mijn vader adviseerde mij om alvast vanuit Australië wat contact met mensen in Nederland te leggen, zodat ik na thuiskomst direct aan het werk kon. Al wist ik vrijwel zeker dat ik met mijn rechtenstudie niks zou willen doen.”

Zo gezegd, zo gedaan. Want een berichtje op LinkedIn zorgde voor het eerste contact met AFAS. “Ik kwam in contact met Myrthe Marquering. Als ik er nu op terugkijk, dan communiceerde ik zó niet des AFAS. Mijn berichten naar Myrthe waren in de ‘u-variant ’ en ik schreef ‘mevrouw Marquering’, terwijl de werksfeer hier juist informeel is. Myrthe werkt nog steeds bij AFAS, en soms hebben we het nog over ons eerste (digitale) contact. Dat levert vaak hilarische momenten op.”

De uitnodiging in Leusden stond gepland. “Het was nog in ons oude pand. Eigenlijk zou het kennismakingsgesprek ongeveer 30 minuten duren. Maar het duurde langer dan 2 uur. Het gevoel van beide kanten was erg goed. Al wist ik nog niet zeker of ik werd aangenomen. Toch heb ik toentertijd mijn andere lopende sollicitaties stopgezet. Ik wist gewoon dat ik bij AFAS wilde gaan werken. Gelukkig is dat ook gelukt.”

 Beginnen bij Customer Support

“Bij AFAS is het vrij gebruikelijk dat je op de afdeling Customer Support begint. Ik heb daar 16 maanden met veel plezier gewerkt. We waren bezig met het zo goed mogelijk oplossen van vraagstukken van klanten.

De sfeer op de afdeling bij Customer Support heb ik altijd als prettig ervaren. En dat is niet onbelangrijk hoor, want collega’s maken ook je werk. Na werktijd gingen we regelmatig even lasergamen of andere spelletjes spelen. Het kwam de teambuilding altijd ten goede. Voor mij is het een tijd om nooit meer te vergeten .”

 “Na 16 maanden op support gewerkt te hebben, kwam er intern een mooie vacature voorbij. Mijn ambitie was om na support over te stappen naar consultancy, maar op de afdeling marketing was een plekje vrijgekomen. En daar wilde ik eigenlijk nog liever werken.”

Charlotte besloot een poging te wagen. “Ik kreeg van mijn directeur (Martijn Delahaye, red.) een berichtje dat ik op gesprek mocht komen. Ik had in zijn ogen én in de ogen van het team een goede pitch gehouden, waardoor ik op de marketingafdeling mocht beginnen.”

De vrijheid van marketing

Zonder een diploma voor het marketingvak, lukte het Charlotte toch om op de afdeling terecht te komen. “Door mijn ervaring op support, ken ik onze software door en door. Op de marketingafdeling ben ik ons product gaan vermarkten. Inmiddels houd ik mij daar dagelijks mee bezig. Denk bijvoorbeeld aan vraagstukken, zoals: hoe komen we met de architecten en ingenieurs in contact? Hoe kunnen we het leven van een accountant net iets makkelijker maken? Juist door de verschillende branches en dynamiek in de markten, blijft het iedere dag een uitdaging om prospects te bereiken.”

90 procent van de tijd vindt Charlotte haar werk leuk. Alleen vindt de Amersfoortse één aspect niet leuk aan haar werk: “Ik vind het vervelend als organisaties op een onjuiste manier onze merknaam gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het claimen van een domeinnaam met onze merknaam daarin verwerkt. Ik moet met de koper in gesprek, omdat dat niet helemaal de bedoeling is. Heel eerlijk: dat zijn niet altijd de leukste gesprekken. Je zult vast denken dat het voeren van dit soort gesprekken mooi aansluit op mijn rechtenstudie. Dat is ook zo, maar het is niet voor niets dat ik voor een ander vakgebied heb gekozen.”

 Ook de toekomst ligt bij AFAS

“Of ik op termijn weg wil bij AFAS?” herhaalt ze mijn vraag. “Nee, want ik heb het nog steeds erg naar mijn zin. En het DNA van AFAS past uitstekend bij mij. De cultuur binnen het bedrijf zit mij gegoten als een jasje. De kans die AFAS mij geeft om op de marketingafdeling te werken - ondanks dat ik niet een marketingstudie heb gedaan - is wel uniek. En daar ben ik ze dankbaar voor, want dit vakgebied vind ik erg leuk om dagelijks mee bezig te zijn."

Leuk feitje: tijdens het publiceren van dit interview, hoorde Charlotte de Lange dat ze haar NIMA B opleiding heeft afgerond.