Aan het woord: Customer Support Anne-Carlijn Huffermann

"Ik heb me nog geen seconde verveeld bij AFAS"

 

Uitgelicht - Anne-Carlijn Huffermann

 

Werkt bij AFAS Sinds:

2018
Functie:

Customer Support medewerker

 

Met haar vriendin en broer als collega’s neemt Anne-Carlijn Huffermann de term AFAS familiebedrijf wel heel letterlijk. Toen ze een bijbaan zocht, was de link snel gelegd. Oorspronkelijk zou ze een paar maanden ondersteunen op Customer Service. Jaren later werkt ze er nog steeds. “Ik ontdekte al snel dat AFAS een bizar mooi bedrijf is en dat vind ik nog steeds.”

“Voor ik bij AFAS aan de slag ging, studeerde ik Technische Bedrijfskunde. Dit verliep echter niet zoals ik gepland had. In het tussenjaar dat ik daarna had, wilde ik graag wat ervaring opdoen. Het kwam toen goed uit dat AFAS hulp zocht om de overstap van offline naar online te maken. Ik kwam in het Customer Support team dat klanten hielp met praktische zaken, zoals het checken van systeemeisen en vragen over multi-factor inloggen. Dit traject duurde iets langer dan gepland, waardoor ik in totaal zo’n zes maanden bijbaner was."

Gewoon binnenlopen

"Een half jaar was ruim voldoende om te merken hoe fijn het is om bij AFAS te werken. Je wordt er echt gezien als mens en bent onderdeel van een hechte familie. Ik wilde mijn bijbaan dolgraag inruilen voor een vaste baan. Dus trok ik de stoute schoenen aan en liep binnen bij mijn directeur met een duidelijk vraag: Ik wil graag blijven. Maar dat was nog niet alles. Ik wilde mijn nieuwe baan wel combineren met een deeltijdstudie Technische Bedrijfskunde. Het was duidelijk dat een voltijd studie niets voor mij was. Ik wilde op een meer praktische manier leren. Deeltijd studeren in combinatie met een praktijkbaan leek mij een perfecte combinatie. En zoals dat bij AFAS vaak gaat, zei hij: gaan we doen."

In het diepe

"In het verlengde van mijn bijbaan was een rol als Customer Support medewerker een logische stap. Om me daar goed op voor te bereiden, startte ik het Traineeship Customer Support. Ik had natuurlijk al veel klantcontact gehad, maar moest nu ook de software goed leren doorgronden. Na twee maanden kennis opdoen en oefenen, nam ik plaats achter de telefoon om zelf klantvragen te beantwoorden. Ondanks de goede voorbereiding voelde het alsof ik in het diepe werd gegooid. Toch was ik niet bang te verdrinken. Ik kreeg de kans om in mijn rol te groeien. Bovendien hoef je ook niet meteen op elke vraag antwoord te hebben."

Geen doorgeefluik

"Op Customer Support ben je niet zo maar een doorgeefluik. Je moet altijd onderzoeken hoe je een klant verder kan helpen. Het is elke keer weer een uitdaging uit te vinden wat er precies aan de hand is bij een klant. Dat betekent vragen analyseren en een laag dieper graven om het achterliggende probleem te achterhalen. Alleen een antwoord geven is niet voldoende, ik wil de klant ook voor de lange termijn vooruit helpen. Op die manier draag ik elke keer weer direct bij aan het streven om met software het leven van klanten makkelijker te maken. Aan het eind van een gesprek hoor ik graag: daar kan ik verder mee!"

Binding houden

"Ik krijg heel veel energie van mijn werk, maar ik doe er wel verschillende dingen naast. Bijvoorbeeld het voeren van sollicitatiegesprekken en opleiden van nieuwe collega’s. Ik stop graag energie in teams en in mensen en krijg daar ook weer heel veel terug. Dat is precies waarom ik de coronatijd zo lastig vond. Ik miste direct contact met mijn collega’s. Gelukkig vind ik mijn werk heel leuk waardoor ik de dagen goed door kwam. Het was heel fijn dat AFAS veel deed om ook online het groepsgevoel te versterken. Met kleine attenties en initiatieven lukte het om op afstand toch binding met elkaar te houden. Maar als ik eerlijk ben, word ik nóg gelukkiger als ik gewoon in ons Clubhuis in Leusden ben."

Altijd nieuwe kansen

"Hoewel ik al weer heel wat jaren bij AFAS rondloop, heb ik me nog geen seconde verveeld. Mijn werk is heel gevarieerd en ik vind het inspirerend om mijn kennis te delen met nieuwe collega’s. Bovendien blijft AFAS ook in ontwikkeling, waardoor er continu nieuwe kansen zijn. Ik ben bijvoorbeeld nu betrokken bij het opzetten van de support rondom AFAS Focus. Het lijkt me super mijn huidige ervaring te gebruiken om ook deze klanten optimaal te laten profiteren van onze producten. Dat doen we door altijd goed te luisteren en continu mee te denken. Dat is een uitdaging waar ik nooit genoeg van krijg.”

Tips voor sollicitanten

"Wil jij ook solliciteren bij AFAS? Ik raad het je zeker aan. Wees vooral jezelf, dat vinden we belangrijk. Daarnaast moet je software interessant vinden. Je hoeft echt niet alles te weten, daar helpen wij je graag bij. "