Aan het woord: Tim van der Kade en Gert Waardenburg

“De verhalen over de bedrijfscultuur spraken mij altijd al aan.”

 

Uitgelicht - Tim van der Kade en Gert Waardenburg

 

Kennen elkaar sinds:

2003
Kennen elkaar via:

Dezelfde vriendengroep

Functie:

Kok en Salesmanager

Ze zitten in dezelfde vriendengroep. Ze werken bij het hetzelfde bedrijf. Gert Waardenburg en Tim van der Kade kennen elkaar inmiddels door en door. Via Gert, die sinds 2006 bij AFAS werkt, kwam Tim in 2020 bij AFAS te werken. En met succes, want de kok is inmiddels - net als salesmanager Gert - een belangrijke kracht geworden voor het familiebedrijf. Hun verhaal.

Hoe ben jij bij AFAS terechtgekomen, Tim?

“Ik weet het nog goed dat ik in onze vriendengroep altijd enthousiast vertelde over AFAS. En jij was altijd degene die er écht alles over wilde weten. Over de bedrijfscultuur, software en de bedrijfsuitjes.”, begint Gert te vertellen.

Tim: “Klopt, ik hoorde van jou dat jullie met z’n allen naar Curaçao gingen. Man, ik was daar onder de indruk van. Maar natuurlijk waren jouw verhalen over de uitjes niet de enige reden dat ik bij AFAS wilde solliciteren. Jouw verhalen over de bedrijfscultuur spraken mij altijd al aan. Jij voelde al aan dat ik hier zou passen.”

Gert: “Ik wist zeker dat je in Leusden zou slagen. Je was op dat moment alleen even zoekende wat je precies wilde gaan doen. Je had een achtergrond in commerciële economie en je hebt een koksopleiding afgerond. Marketing en team Commercie waren ook een serieuze optie voor je. Ik besloot je ook mee te nemen naar een salesgesprek, omdat ik werkzaam ben in het salesvak.”

Tim: “Ik was inderdaad op dat moment echt zoekende wat ik wilde in mijn werkende leven. Het salesgesprek met jou en de klant vond ik ook een leerzaam traject.”

Gert: “Uiteindelijk werden ze ook nog klant… Ik weet nog dat ik letterlijk tegen de prospect zei: dit is een vriend van mij en hij komt vandaag even meelopen.”

En uiteindelijk beland je in de keuken?

Tim: “Ja, terwijl daar in eerste instantie geen plek voor mij vrij was. Want toen was AFAS nog gevestigd in ons oude pand en waren we nog niet zo groot als vandaag de dag.”

Gert: “Ik weet nog wel dat je tegen mij zei dat je had gesolliciteerd, maar dat je was afgewezen. Niet omdat ze jou niet goed genoeg vonden, maar simpelweg omdat er geen plek vrij was. Maar daar liet ik het niet bij zitten. Ik benaderde Herman Zondag (Customer Experience directeur) dat hij toch echt met jou in gesprek moest gaan.”

Tim: “Heel fijn dat je dat toen voor mij deed. We hebben een heel fijn gesprek gehad en een maand later mocht ik beginnen.

Vervolgens kwam corona…

Tim: “Dat was inderdaad even schrikken. Ik begon een week voordat we in een lockdown terecht kwamen bij AFAS. Ik maakte mij zorgen over mijn baan, omdat ik nog in mijn proeftijd zat. Arnold Mars (CFO, red.) nam gelijk mijn zorgen weg en zei: maak je geen zorgen, je blijft gewoon onderdeel van het team.”

Gert: “Ik besefte helemaal niet dat jij je zorgen aan het maken was, want ik werk al meer dan 10 jaar bij AFAS. Ik weet dat ze hier niet zo werken en dat er geen paniekvoetbal wordt gespeeld. Maar ik snap dat het voor jou toentertijd anders aanvoelde.”

Na de lockdowns is het volle bak bij AFAS, nietwaar?

Tim: “Zeker weten! En daar geniet ik echt van. Het is soms even aanpoten, maar ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk. Al had ik - voordat ik bij AFAS ging werken - niet verwacht dat een softwarebedrijf zoveel evenementen zou aanbieden.”

Gert: “Soms vind ik het ongelofelijk knap hoe jullie het allemaal organiseren. Zoveel verschillende gasten die langskomen in het restaurant, maar het is altijd een feestje om hier te eten.”

Tim: “Vergis je niet hoor, maar in de voorbereiding zit veruit het meeste werk. Als de voorbereiding vlekkeloos verloopt, gaat het op de dag zelf eigenlijk ook altijd goed.”

Tim vervolgt: “Je merkt ook steeds meer dat we als bedrijf meer willen doen met CSR. In de keuken is dat een thema wat dagelijks de revue passeert, omdat we duurzamer willen zijn.”

Kun je meer over CSR vertellen?

Tim: “Ja, natuurlijk. Zo hebben we het aantal mogelijkheden voor vegetarische en veganistische gerechten het afgelopen jaar flink uitgebreid en bieden we een stuk minder vlees of vis aan.”

Gert: “Ook ik merk er natuurlijk iets van. CSR heeft bij AFAS echt de aandacht en ik vind het tof dat we het hier heel praktisch maken. En als salesmanager kom ik ook geregeld bij andere bedrijven over de vloer waarbij er steeds vaker naar dit thema gekeken wordt.”

Tim: “CSR is wel soms een uitdaging. Natuurlijk, we proberen zoveel mogelijk uit CSR-oogpunt keuzes te maken. Maar soms moet je je afvragen of iets echt duurzamer is. Al moet ik wel zeggen dat we daar steeds beter in worden.”

Wat zijn jullie langetermijndoelstellingen?

Gert: “Goede vraag. Ik werk als projectleider ook voor de AFAS Foundation. Met onze foundation proberen we mensen die het minder hebben te helpen door projecten in binnen -en buitenland op te zetten. Vorig jaar heb ik een wereldreis gemaakt door verschillende landen. Hierdoor heb ik verschillende culturen gezien. En gezien dat mensen het ook aanzienlijk minder hebben dan wij in Nederland. Daar wil ik meer mee gaan doen, zodat ik ook meer kan betekenen voor de wereld. Dit wil ik wel in combinatie blijven doen met mijn werk als salesmanager, want daar haal ik ook nog steeds veel energie uit.”

Tim: “Ik wil voornamelijk mezelf blijven uitdagen in de keuken bij AFAS. Nieuwe dingen proberen en blijven leren over onze software. Want ondanks dat ik in de keuken sta, vind ik het belangrijk om te weten waar andere afdelingen zich mee bezig houden.”

Gert: “Dit herken ik wel bij je. Jij houdt zelfs het sales dashboard in de gaten ‘hoe’ we ervoor staan.”

Tim: “Tuurlijk. Ik moet wel weten of het goed gaat met AFAS”, sluit Tim met een knipoog het gesprek af.