Aan het woord: Succesmanager Geurt Kleijer

"Door de vrijheid die ik krijg, ga ik elke dag met plezier naar mijn werk"

 

Uitgelicht - Geurt Kleijer

 

Werkt bij AFAS Sinds:

2006
Functie:

Succesmanager

Geurt Kleijer weet het nog precies wanneer hij voor het eerst in Leusden kwam. Op 29 augustus 2005 begon zijn AFAS-avontuur, namelijk als stagiair Bedrijfskundige Informatica. 17 jaar later werkt de Puttenaar nog steeds bij het familiebedrijf. Al heeft hij inmiddels al op diverse afdelingen gewerkt. Zijn verhaal over het ondernemerschap binnen een familiebedrijf.

Van de fietsenzaak naar AFAS

“Tijdens mijn schooljaren werkte ik in de fietsenzaak van mijn oom. Een leerzame tijd, hoor. Ik kwam in aanraking met AFAS toen ik voor mijn studie op zoek ging naar een stage. En die begon op 29 augustus 2005, de dag na mijn zomervakantie.”

“Omdat je stage niet meetelt met je dienstjaren, begon het avontuur bij het familiebedrijf in Leusden eigenlijk pas in 2006”, vervolgt Geurt zijn verhaal. Sindsdien heeft de succesmanager verschillende rollen bekleed binnen het softwarebedrijf. “Ik ben er ook niet voor gemaakt om iedere dag hetzelfde kunstje te doen. Juist daarom werk ik hier zo fijn. Je hebt doorgroeimogelijkheden, en hebt de vrijheid om te ‘ondernemen’ binnen het bedrijf.”

Toch scheelde het in 2007 niet veel of Geurt had een andere baan. “Ik had een aanbieding op zak van een bedrijf om consultant te worden. Want tijdens het werken in de fietsenzaak was ik erachter gekomen dat ik het werken met mensen leuk vind. Terwijl ik bij AFAS alleen maar voor mijn computer aan het werk was als applicatieontwerper, en weinig contact had met mensen.”

Van een andere werkgever is het echter nooit gekomen. “Ik word er af en toe nog aan herinnerd door Bas van der Veldt (CEO, red.) en Dennis van Velzen (CTO, red.), maar zij hebben mij overtuigd om bij AFAS te blijven werken. Ze vonden blijkbaar dat ik het ‘AFAS-DNA’ heb, want vertrekken was eigenlijk geen optie. En achteraf ben ik blij dat ik daar gehoor aan heb gegeven, haha! Bij AFAS werd ik vervolgens consultant, zodat ik ook het menselijke aspect in mijn werk had.”

Het werk van een succesmanager

Hoe ziet het werk er van een succesmanager er eigenlijk uit? Geurt: “Een succesmanager helpt klanten om de software zo goed mogelijk te gebruiken”, vat hij kort en bondig samen. “Ik krijg energie van klanten helpen. Doordat ze door onze adviezen de software efficiënter gebruiken, blijven ze uiteindelijk ook langer klant. Zo simpel is het.”

“Uit de tijd van het werken in de fietsenzaak heb ik ook geleerd om altijd eerlijk te zijn. Als voorbeeld: toentertijd was het populair voor ouders van schoolkinderen om een mountainbike aan te schaffen, terwijl dat voor kinderen niet de beste oplossing was. Door de mountainbike namelijk in de fietsenstalling op school te zetten, ontstonden er problemen met de fiets. Als je daar open en eerlijk over bent tegen de klant, dan komen ze op langere termijn ook sneller bij je terug. En dat merkten we in de winkel. Die les heb ik óók meegenomen naar AFAS, en pas ik nog dagelijks toe. Gewoon eerlijk zijn tegen de klant, daar kom je het verst mee.”

Raad van Inspiratie

Naast zijn werkzaamheden als succesmanager, vervult hij ook nog andere werkzaamheden in het bedrijf. Sinds een paar jaar behoort hij tot de RvI, volmondig: Raad van Inspiratie. “Een dankbare taak om te vervullen. De leden worden elke vier jaar gekozen. Door middel van een enquête kunnen collega’s kiezen wie zij onderdeel van de RvI willen hebben. Ik was de gelukkige die samen met Arjan en Cecile werd gekozen.”

Maar wat doet een Raad van Inspiratie nou eigenlijk? Geurt: “Dit is een club van drie medewerkers die actief betrokken is, die precies weet wat er écht speelt in onze organisatie en die met liefde en lef onderwerpen bespreekbaar maakt, ideeën aandraagt en kritisch is. Elke dag opnieuw.”

De toekomst

Functies zoals appliciatieontwerper, consultant, projectleider en succesmanager staan inmiddels al op zijn CV, heeft Geurt tot nu toe een prachtige carrière doorlopen bij AFAS. En daar komt binnenkort weer een nieuwe uitdaging bij. “Vanaf volgende maand word ik de manager servicemanagement.“

“In 2006 werkte er nog ‘maar’ 220 mensen hier, maar tegenwoordig zijn dat er meer dan 600. Ongelofelijk hoe hard en snel we gegroeid zijn. Maar wat ik iedereen wil meegeven die hier komt werken of gaat werken. Een bore-out is eigenlijk onmogelijk, want er zijn zoveel initiatieven die je kunt oppakken. Zie het een beetje als je ‘eigen’ onderneming, waarbij je heerlijk kunt pionieren om het bedrijf beter te maken. Want juist die vrijheid heeft ervoor gezorgd dat ik anno 2022 nog iedere dag met plezier naar mijn werk ga.”