Business intelligence 
 Vindt het verhaal achter de data 


Data-analyse

Hoeveel docenten staan onbevoegd voor de klas? Hoe zien de vaksecties er over drie tot vijf jaar uit met het snel vergrijzende lerarenkorps? Wat zijn ideale klasgroottes? Worden budgetten doelmatig ingezet? Wie al deze vragen snel kan beantwoorden, maakt waarschijnlijk al gebruik van tools voor data-analyse. Schoolbesturen kunnen veel baat hebben bij de inzet van business intelligence.

Vragen beantwoorden met data

Onderwijsinstellingen zijn er om onderwijs te geven. Zo veel mogelijk tijd en middelen moeten gaan naar het verzorgen van goed onderwijs. Maar wat is goed? En hoe zet je de beschikbare tijd en middelen zo efficiënt mogelijk in? Besturen en leidinggevenden maken bij het beantwoorden van dit soort vragen gebruik van alle mogelijke data. Het analyseren van deze gegevens is een kunst op zich. Veel bedrijven, en in toenemende mate ook schoolbesturen en -directeuren, maken hiervoor gebruik van business intelligence. Deskundige op dit terrein is Ernest-Jan Horn, directeur van The Implementation Group.

Hij begeleidde de afgelopen jaren tal van onderwijsorganisaties bij het implementeren van toepassingen voor data-analyses en rapportages. De inzichten die daaruit verkregen worden gaan verder dan alleen de cijfers, vindt hij. “Met name het verhaal achter die cijfers is interessant. Waarom vallen er bovengemiddeld veel onvoldoendes bij bepaalde examens? Waarom scoort een Havo-afdeling zo slecht? Om daar antwoord op te kunnen geven, moet je de details kennen, analyseren en verbanden gaan leggen. En dit is precies waarom analysesoftware zo belangrijk is.” 

Lees het hele artikel!

Download de PDF

Lees het hele artikel

Benieuwd naar het complete verhaal van TIG?
Download dan het PDF-document.

Download de brochure

Download de brochure

TIG koppelt ook met de software van AFAS.
 Wil je hier meer over weten?


Advies op maat nodig? Bel: 033-4341800