Auteur: Martijn Delahaye

Welkom Majesteit!

Koningin Máxima en AFAS: een supermatch

Afgelopen week verwelkomden we koningin Máxima bij AFAS, omdat we in 2018 de Koning Willem I-prijs wonnen. Geweldig! Trots! Én het bezoek maakte duidelijk dat hare majesteit de Koningin en AFAS waanzinnig goed bij elkaar passen. Vier lessen voor marketingmanagers.


We zijn dol op de aanraakfactor - dat maakt  je echt

“Ik zou het nu niet meer kunnen. Het tempo van dit echtpaar is enorm”, zei voormalig hofdame Miente Boellaard-Stheeman onlangs in het NRC over het begeleiden van werkbezoeken van de Oranjes. Logisch ook, want Máxima en Willem-Alexander leggen er honderden per jaar af. Zo houden ze contact met het volk. Letterlijk. Fysiek. Handen schudden van winnaars en armen om schouders van slachtoffers. Bij AFAS zijn we ook dol op die aanraakfactor. Tuurlijk doen we online-campagnes, maar ik zie vooral de enorme meerwaarde van elkaar echt ontmoeten. Dat is waarom we zo zichtbaar zijn met evenementen, waarom we investeren in voetbal en concerten. En waarom we het afgelopen jaar 26.000 klanten ontvingen in Leusden. Het maakt dat we geen vaag concept zijn, maar een echt bedrijf dat zijn klanten kent.


We standaardiseren er lustig op los - dat maakt het leuk

Ons koninklijk huis laat weinig aan het toeval over. Alles wat geprotocolleerd kan zijn, is geprotocolleerd. En daar worden wij ook vrolijk van. Ik vind het fantastisch te zien hoe geolied zo’n bezoek van Máxima verloopt, omdat de organisatie kan terugvallen op de standaard. Het scheelt veel gedoe en de kans op fouten is minimaal. Daardoor kun je je bezighouden met wat echt belangrijk is: tijd en aandacht voor elkaar. In 2018 hebben weer krap vierhonderd nieuwe klanten ervaren dat dat kan. Dat klinkt als een reclamepraatje. Weet ik. Totdat je voelt wat het is als je niet over je schouder hoeft te kijken of er nog iets geregeld moet worden. Het maakt een koninklijk bezoek, én de rest van je werk heel veel waardevoller.

We maken de grootste spagaat – dat zorgt voor kwaliteit 

Als Máxima binnenkomt, dan kómt er ook echt wat binnen. Fantastische outfit (de media raakten niet uitgepraat over de creatie van Natan waarin ze ‘AFAS, een softwarebedrijf in Amsterdam’ bezocht of Máxima straalt in nieuwe outfit tussen de computers) én inhoudelijke kennis die staat als een huis. De koningin had zich serieus ingelezen in ons bedrijf en stelde er wezenlijke vragen over. Tegelijkertijd (en dát is de spagaat) is Máxima superbenaderbaar. Ze heeft humor, gezellig en knoopt gemakkelijk gesprekken aan. Dat noem ik kwaliteit. Een spagaat zoals een turner die maakt, lijkt kinderlijk eenvoudig, maar je moet het voor de grap eens zelf proberen. Wij gaan ook voor perfectie (het lukt niet altijd) én benaderbaarheid. Niet alleen beschreven in een gelikte brochure, maar juist in real life. Loop binnen en ontdek.

We beginnen bij de familie - dan komt de rest vanzelf

De Oranjes en AFAS zijn beide familiebedrijven. En in die familiegedachte gaan wij ver. Of je nou de koffie schenkt of de nieuwste software ontwerpt, we gaan voor elkaar door het vuur. Daarom beperkten we het koninklijk bezoek niet tot een gesprekje in de boardroom en een rondje door directiekamers. We gingen met Máxima ons theater in. Zodat al onze collega’s haar konden ontmoeten. Voor Máxima was deze dag gewoon werk, maar het gaf óns werk een koninklijk tintje. Het maakte ons allemaal hartstikke trots. Dát is interne marketing. En daar zijn we bij het hart van onze filosofie: geef liefde aan je medewerkers, dan geven zij dat aan je klanten en komt het succes vanzelf.


Foto's: Bas Uijlings Fotografie

Meer lezen?