Auteur: Britt Breure

We hebben ’m! Onze eigen AFAS-dokter

Waarom een goede bedrijfsarts vinden best lastig is

Een maand of drie geleden deden we een oproep: we zochten onze eigen bedrijfsarts. Nou, die was nog niet makkelijk te vinden. En dat zegt iets over hoe we met zijn allen gewend zijn om te denken over gezondheid. 

Aan het aantal reacties lag het niet. Dat waren er meer dan genoeg. Uiteindelijk kwamen vijftien bedrijven en zelfstandigen bij ons praten. Da’s nog best bijzonder als je bedenkt dat bedrijfsartsen schaars zijn, en onze vacature in omvang weinig voorstelde (heel weinig zelfs: 4 uur per week). Waarom deze mensen dan toch reageerden? Ze wilden graag werken bij een grote naam (terwijl we best klein zijn, eigenlijk), ze wilden weten hoe wij dat lage ziekteverzuim (1,6 procent) toch voor elkaar krijgen, of ze vonden het zelf een kans om samen met ons te pionieren en met preventie bezig te zijn. 

Leuk om te zien is dat er steeds meer frisse arbopartijen zijn. Die je medewerkers met klachten niet terug sturen naar hun bureau met ‘Kijk het nog eerst maar eens een maandje aan’, maar die echt meedenken over hoe het beter kan. Hartstikke mooi. Maar we zochten meer dan dat alleen. 

Dat bestaat niet

Wat wij zochten, is iemand die ons helpt om nog verder te innoveren op het gebied van preventie, én die gewoon serieus goed is, als een van onze collega’s klachten heeft. En we hebben ontdekt dat wat wij willen, niet bestaat. Allereerst omdat we al heel veel doen op het gebied van preventie. Dat is echt onderdeel van onze cultuur. Met (online)colleges van Erik Scherder, bootcamps, FitPro Shows. Sommige arbodiensten klapperden met hun oren. Die kwamen zelf niet verder dan een fruitschaal op de balie en de bureaustoelen goed instellen. 

Een tweede kwestie is dat veel arbodiensten nog zijn ingericht met als doel: ziektekosten drukken. Ze wíllen wel aan de slag met preventie, maar de meeste van hun klanten niet. Want het lijkt duur. En dus hebben die diensten er nog geen aanbod voor. Dat maakt hun blik zó anders. Wij vertelden tijdens de sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld dat we één keer per week een online spreekuur van de bedrijfsarts willen. Laagdrempelig, voor collega’s met welke vraag of klacht dan ook. Waren er best nog kandidaten die dat een slecht idee vonden: spreekuren, daar worden mensen maar ziek van. 

En dit is ’m

Onze eigenste dokter heet Maarten Hitman. En hij is van het Ziektewetloket. Samen gaan we ontwikkelen wat wij zoeken. Zoals de AFAS-vitamientjes: een sterk netwerk met verschillende masseurs, leefstijlcoaches, psychologen en fysiotherapeuten die snappen hoe wij werken, én die een aanbod op maat voor die ene collega kunnen maken. Ook gaat dokter Maarten ons adviseren, en specifieke trainingen geven. Bijvoorbeeld aan zwangere collega’s, millenials, of collega’s die richting hun pensioenleeftijd gaan. En ja, Maarten gaat dus een spreekuur houden. Wekelijks en superlaagdrempelig. Daar komt vervolgens ook weer een aanbod uit. Dat Maarten bijvoorbeeld zegt: ik heb een aantal consultants met dezelfde klachten, daar moeten we wat mee.’ 

Het idee is dat mensen weten wie Maarten is en makkelijk bij hem binnenlopen. Zodat we samen de  beste begeleiding geven aan mensen die uitvallen, én aan mensen die nog niet weten dat ze ooit gaan uitvallen. En dat allemaal gebaseerd op kennis van een arts. We zijn er blij mee!

Meer lezen?