Auteur: Marlies Tempelaar

Wat werken als consultant bij AFAS mij heeft geleerd

Een blog van Marlies Tempelaar

Over een paar dagen begint mijn nieuwe uitdaging als accountmanager na (bijna) 3 mooie jaren als consultant bij AFAS. Ik kijk er enorm naar uit om te beginnen met mijn nieuwe uitdaging. Toch neem ik met gemengde gevoelens afscheid van mijn tijd als consultant. Ik heb met veel plezier mijn werk gedaan. Ook heb ik leuke mensen mogen ontmoeten die mij veel hebben geleerd over onder andere People skills, project-, en veranderingsmanagement en ook over mezelf.

Kort geleden kreeg ik de vraag: 'welke inzichten neem je mee naar je nieuwe job?'. Hier heb ik een tijdje over gemijmerd en uiteindelijk kwam ik uit op 4 belangrijke punten.

1. Alles valt of staat met communicatie

Als consultant heb ik meer dan 80 individuele klanten bezocht met gemiddeld 10 dagen per klant. Iedere organisatie heeft zo zijn eigen uitdagingen op het gebied van automatisering. En geen persoon waarmee ik aan tafel heb gezeten is hetzelfde. Dat brengt soms de nodige uitdagingen met zich mee als het gaat om veranderingsmanagement. Om te zorgen dat alle betrokkenen op één lijn bleven en het hetzelfde einddoel voor ogen hielden is heldere en duidelijke communicatie echt een must.

Bij communicatie tussen mensen met verschillende achtergronden is de kans op ruis groot. Ik heb geleerd er een gewoonte van te maken om zo de tijd te nemen voor een heldere uitleg van, en aan, beide partijen. Dit kan heel uitgebreid door flow diagrammen. Maar soms volstaat een gesprek, soms een mind map of andere afbeelding. Iedereen op een lijn krijgen aan het begin van het traject zorgt ervoor dat gehele samenwerking soepel verloopt.

2. Leer de andere kant van de tafel kennen

Voor veel organisaties is de implementatie van een nieuw softwarepakket ingrijpend. Sommige taken of zelfs iemands functie kan er door wijzigen of zelfs komen te vervallen. Ik merkte vaak dat onzekerheid soms onbewust kan zorgen voor weerstand. Dit wegnemen lukt niet altijd, maar betrokkenheid tonen helpt wel degelijk.

Laat zien dat je iets wilt leren over de organisatie, hoe het proces loopt. Laat merken dat je de onzekerheid begrijpt. Toon compassie als het nodig is. Toon ook je interesse in de mensen die met je samenwerken. Wat zijn hun drijfveren, hun uitdagingen. Kortom, wat hopen zij uit dit traject te halen? Een van de quotes die me bij is gebleven tijdens een van onze interne trainingen is:

“Mensen werken graag samen met mensen”

Voor mij is een fijne verstandshouding en een goede klik onmisbaar. Zowel vanuit mijn rol als consultant als in mijn toekomstige functie.

3. Maak afspraken en houd je er aan

Een les die ik heb geleerd van mijn vader. Heel cliché, maar een waarheid als een koe. In een goede samenwerking zijn beide partijen verantwoordelijk voor het behalen van de eindstreep. Waar mensen zich soms in vergissen is de tijd die een software implementatie kost naast hun dagelijkse werk. Bij AFAS werken we met de 1-3 factor. Eén consultancydag staat gelijk aan 3 dagen werk voor de klant. Om de voortgang te bewaken is het belangrijk dat alle afspraken die we maken ook worden nagekomen. Dat geldt voor beide partijen. Het kans soms zijn dat ik een aantal weken 1x per week op locatie ben. Dat zijn 6 dagen huiswerk. Wordt dit huiswerk niet gedaan, dan levert dit soms stress op bij livegang. Het is mijn taak de klant daarom te wijzen op zijn/haar afspraken.

Een term die daar soms bij gebruikt in het veld is opvoeden. Persoonlijk heb ik daar een hekel aan. Ik ben tenslotte niet je ouder, maar consultant. Alleen als alle partijen gelijke verantwoordelijkheid nemen voor hun aandeel, wordt het ook een succes. Beide partijen moeten erop vertrouwen dat afspraken worden nagekomen. Ook moeten ze elkaar erop kunnen wijzen als dat niet gebeurt.

4. Haal nooit je eigen koffie

Deze uitspraak heb ik geleerd van mijn fantastische coach Esther Esselbrugge, die deze weer geleerd heeft van haar man Jos. Ook is het een les die ik op de harde manier heb moeten leren. Als je intensief met elkaar samenwerkt gedurende een langere periode wordt de scheidslijn tussen privé en zakelijk soms snel dun. Niet persé negatief. Soms komt het de sfeer zelfs ten goede. Je loopt dan wel het risico dat als er een periode is die niet zo lekker loopt dat zakelijk bedoelde kritiek persoonlijk kan worden opgevat. Een kleine reminder voor mezelf is het moment van koffie (of thee) drinken. Als ik koffie of thee krijg aangeboden krijg herinner dit me eraan dat ik te gast ben en dat ik op dat moment bezig ben met het doel om deze organisatie verder te helpen.

'Oh ja, jij haalt niet zelf je koffie'

Klanten plagen me er soms mee: ‘oh ja, jij haalt niet zelf je koffie’. Maar ze waarderen het idee erachter en zijn het vaak met me eens. Het is tenslotte mijn taak om de klant op de pijnlijk feiten van hun bedrijfsvoering te wijzen. Ook als ik een fout maak moet ik daarop gewezen kunnen worden, zonder dat dit afbreuk doet aan onze goede verstandshouding. Me te gast voelen helpt me daarbij.

Bedankt

Deze lessen hoop ik mee te nemen als ik woensdag van functietitel wijzig. De afgelopen jaren heb ik met onwijs veel plezier mijn werk gedaan. Ik heb mooie bedrijven en mensen leren kennen en dat heeft me zowel zakelijk als privé veel gebracht.

Ik kijk uit naar mijn volgende stap, maar ik kijk ook met veel plezier terug op de fase in mijn carrière. Alle leuke mensen waarmee ik heb mogen samenwerken:

Bedankt. Het ga jullie goed. Graag tot ziens in Leusden!

Meer lezen?