Elke cultuur bestaat uit zichtbare en onzichtbare elementen, bij een bedrijfscultuur is dit dus niet anders. Elementen als het resultaat van normen en waarden, die zichtbaar zijn in bijvoorbeeld werkuren, opendeur politiek, en bijvoorbeeld de bedrijfsstructuur. Maar ook door ongeschreven regels zoals hoe werknemers met elkaar omgaan of de sfeer die op de werkvloer hangt.
De bedrijfscultuur heeft invloed op zowel de motivatie, prestaties en tevredenheid van werknemers. Volgens AFAS is daar een positieve bedrijfscultuur voor nodig, waar een enthousiaste inzet van werknemers wordt verwacht. Samen met een transparante en open bedrijfsvoering, weinig regels, en gezond verstand.
AFAS gelooft dat het succes verborgen zit in de bedrijfscultuur. Iedereen werkt dagelijks mee om deze unieke bedrijfscultuur in stand te houden. Daarom is AFAS altijd op zoek naar talent dat aansluit bij deze cultuur. Bij AFAS bestaat de bedrijfscultuur uit een viertal kernwaarden die beschrijven hoe ze zijn en hoe ze willen zijn. Ook wel: vertrouwen, gek, familie en doen. ‘Vertrouwen’ is een van de belangrijkste fundamenten voor een succesvol en gezond bedrijf. Hiermee zorg je voor een hoge betrokkenheid bij medewerkers, en leg je de verantwoordelijkheden daar waar ze horen. Het tweede fundament is ‘gek’. Een beetje gek zijn ze bij AFAS wel. Dit wordt ingevuld door een uitgesproken mening en laten zien dat het ook anders kan, maar wel met een goede dosis humor. Het derde fundament, ‘familie’, zegt wat over de betrokkenheid van werknemers binnen AFAS, maar ook met elkaar. AFAS is een hecht familiebedrijf dat erg trots is op het product en zijn collega’s. Als laatste bestaat het AFAS DNA uit ‘doen’. Eerst doen, dan denken luidt het motto. Mouwen opstropen en aan de slag gaan.