Auteur: Martijn Delahaye

Vier op een rij

En dat is vier……. Gisteren kwamen we met het nieuws naar buiten dat we nog drie jaar langer verbonden blijven als hoofdsponsor aan het grootste musicaltheater van Nederland: het AFAS Circustheater in Scheveningen.

Dit is de vierde grote sponsorovereenkomst van 2016: AZ verlengd met zes jaar. Nieuw was AFAS presents Inspiration360 met Richard Branson en Al Gore in de Ziggo Dome en vanaf 1 januari  wordt de Heineken Music Hal omgedoopt tot AFAS Live. En nu tot 2020 ook het AFAS Circustheater.

Beleid of Debiel?

Met de verlenging van het sponsorcontract met het AFAS Circustheater zorgen we voor veel zichtbaarheid in de wereld van cultuur en entertainment. Maar we hadden toch al AZ en straks AFAS Live? Is het allemaal niet een beetje teveel van het goede? Beleid en Debiel schrijf je immers met dezelfde letters.

Door de sponsorovereenkomsten binnen sport, muziek en cultuur bereiken we een breed en divers publiek. Als softwarebedrijf leveren wij geen tastbaar product, dus we moeten iets extra’s doen om onze klanten te vinden en te binden. Daarnaast zijn we altijd blij met nieuwe en goede medewerkers. Onze sponsorschappen zorgen voor veel positieve emotie en zichtbaarheid. Met name van AFAS Live verwachten we veel voor onze arbeidsmarktcommunicatie. ‘Dit is AFAS’ moet je zelf voelen en niet alleen lezen.

Zijn we er nu dan?

Dat weet je maar nooit :), maar op dit moment hebben we voor elke doelgroep een passend landelijk sponsorschap, een bewuste keuze

  • AZ de sportieve kant van AFAS
  • AFAS Circustheater de klassieke kant van AFAS
  • AFAS Live de stoere kant van AFAS

We maken een bewuste keuze om landelijke bekendheid te ontwikkelen door sponsorschappen uit te kiezen die voldoen aan vijf essentiële voorwaarden

  1. We zijn landelijk zichtbaar via massamedia (TV/radio) en online
  2. Er is een sponsorlocatie waar -door het jaar heen- zakelijke gasten komen, ook zonder activatie van AFAS
  3. Er is een professionele organisatie gekoppeld aan een sponsorschap, zonder goede mensen kom je nergens
  4. We zien een sponsorschap als partnership, doelen van beide partijen moeten ambitieus en in balans zijn
  5. We gaan altijd voor de lange termijn, met aandacht voor de achterban (fans) en partner

En dat is vier, doelen behaald?

De basis staat. Ons sponsorportfolio is keurig in balans met sport, theater en muziek. Maar we zijn er nog lang niet; we beginnen pas. Ik schreef het al eerder: onze sponsorschappen kunnen niet zonder goede activatie en bijpassende content. Onze doelgroepen moeten niet alleen onze naam kennen, maar ook weten wat we doen en bij voorkeur ook hoe. Welke problemen lossen we op bij onze klanten? Waarom is AFAS een ultiem bedrijf om voor te werken? Daar ligt onze grote uitdaging de komende jaren. Hierbij spelen onze online activiteiten een grote rol. We zien de samenwerking tussen online en offline marketing elke dag groeien. Van het hoofd (kennis) via het hart (gevoel) naar de hand (aanzetten tot actie). Uiteindelijk blijft sponsoring een middel om doelen te behalen. Wel een leuk middel trouwens. Gelukkig vind ik dat niet alleen, maar vooral onze (potentiële) klanten en medewerkers. Toch maar vijf op een rij?


Meer lezen?