Auteur: Martijn Delahaye

Tips & tricks van een manisch optimist

´Trek die love-handle aan!´

Treurwilgen en azijnzeikers opgelet: het einde is nabij. Negatieve energie op de werkvloer, daar weet meesterspreker Jan van Setten - zelfbekroond manisch optimist- wel raad mee. Tijdens de jaarlijkse Partner BBQ van AFAS deed hij zijn tips en trucs uit de doeken.

Terwijl de zon uitbundig schijnt en een heerlijke lucht van opgewarmde barbecues zich verspreidt, worden alle gasten naar het AFAS-theater getroond. Ik zie sommigen denken: hopelijk is het snel voorbij, dan kunnen we aan het bier in de zon. Ha, valt dat even tegen! Van Setten is niet alleen lang van stof; hij deelt zijn herkenbare en grappige ervaringen op zo´n bevlogen manier, dat het koude bier al snel vergeten wordt.

Eén van de meest opvallende passages is de uitleg van de door Van Setten geïntroduceerde ´lovehandle´. Hij beschrijft eerst de collega, partner of klant waarbij je het liefst bij uit de buurt wilt blijven. Iemand die na vijftig keer snoozen met tegenzin uit zijn bed stapt, zichzelf naar kantoor sleept en dan met het gezicht van een zogenoemde treurwilg aan het bureau schuift om af te wachten wanneer het lunchtijd wordt en vervolgens te klagen over het aanbod in de kantine.

Met een grote grijns op zijn gezicht vertelt de spreker hoe hij op een dag een klant ontving die aan deze beschrijving voldeed. ´Zo´n klant die met een opdracht dreigt´. Met een gebaar alsof hij zijn auto in de juiste versnelling zet, roept Van Setten: ´Ik zet m´n love-handle aan. Deze mensen hebben liefde nodig!´Galant, lachend en uiterst vriendelijk wordt de klant benaderd met als gevolg dat deze langzaam ontdooit. Het is even omschakelen, maar oefening baart kunst, belooft de ras-Rotterdammer. Ja johZo dan!

Verrassing

Ook geeft hij het publiek het verrassingselement mee. Door totaal anders te reageren op een vraag, bereik je verwondering bij de luisteraar, waardoor er een (ander soort) gesprek op gang komt. Van Setten pleit daarnaast voor het doorbreken van de traditionele vraag- en antwoordcirkel. ,,We vergeten vaak te vragen en luisteren alleen naar wat de klant zelf dénkt nodig te hebben. Door meer informatie te vragen, kom je er misschien achter dat de klant totaal iets anders nodig heeft.

Direct neemt Van Setten de proef op de som. Hij vraagt aan iemand op de voorste rij een goed restaurant in zijn woonplaats. Wat zou jij antwoorden? Juist, je brein gaat razendsnel alle opties af en komt tot een conclusie: dít restaurant. MaarHoudt de vrager wel van Indonesisch eten?

Boordevol praktische tips en grappige voorbeelden uit het vakgebied, stappen de gasten uit de wereld van Jan van Setten. Het is even bijkomen, met elkaar napraten - wát een energieke positivo! - en maandag: dan lachen we elke azijnzeiker vriendelijk tegemoet. 


Meer lezen?