Auteur: Bart Grootveld

Sneak preview AFAS Open HRM & Payroll

Blik op 5 nieuwe praktische functionaliteiten in Profit 11

De AFAS Open 2019 staat voor de deur. Het duurt niet zo lang meer voor we alle ins & outs over Profit 11 aan je presenteren. Met als enige doel jouw werk – en dat van je collega’s en relaties – nog efficiënter, sneller en makkelijker maken. De afgelopen weken heb ik via verschillende kanalen gedeeld wat je voor HRM & Payroll te wachten staat. Als de vernieuwde Payroll Cloud en een supergestroomlijnde werving & selectiemachine je nog niet over de streep hebben getrokken, geef ik je graag nog een extra inkijkje. Een sneak preview met vijf voorbeelden van praktische functionaliteit waar ik in ieder geval erg enthousiast over ben. Hopelijk jij binnenkort ook.

1) Voorschot en declaratie direct uitbetalen

Als een medewerker een congres bezoekt en daarvoor een vliegticket, hotel- en verblijfskosten voorschiet, kan het bedrag aardig oplopen. Niet iedereen heeft dat zo voorhanden. Bovendien wil je als bedrijf je medewerkers niet onnodig op kosten jagen. Dan is het fijn als de uitbetaling niet tot de volgende salarisronde hoeft te wachten. We hadden dit al geregeld, maar in Profit 11 is dat weer eenvoudiger. Declaraties en voorschotten uitbetalen is nu volledig geïntegreerd en ondergebracht in een gestroomlijnd proces. De uitbetaling is dus altijd direct te regelen.

2) Automatische bankkoppeling

Uitbetalen is sowieso nog makkelijker in Profit 11. Of het nu gaat om de salarisronde of een voorschot. Betaalbestanden in Payroll staan in het vervolg ook direct bij de bank. In eerste instantie geldt dit voor klanten die bankieren bij de Rabobank en ING. Maar we willen deze functionaliteit natuurlijk breder beschikbaar stellen. Zo kun je betalingen sneller en eenvoudiger klaarzetten.

3) Verzameldeclaratie indienen

Een andere wens die we al jaren horen, is de mogelijkheid om meerdere declaraties in één keer in te dienen. Dus niet meer vijf keer achter elkaar op de knop drukken, maar alle declaraties die bij elkaar horen via de workflow insturen. Zeker in sectoren waar medewerkers tijdens een dienst meerdere adressen bezoeken, zoals in de zorg of het onderwijs, scheelt dat heel veel tijd. Je kunt nu al je verzamelde declaraties gemakkelijk in één keer invoeren en insturen. Dat scheelt een hoop werk!

4) Automatische ID-checker

Het indienst-proces voor nieuwe medewerkers moet zo soepel mogelijk verlopen. Hoe we dat proces ook stroomlijnen, een nieuwe medewerker moet altijd een kopie van zijn ID-bewijs indienen en de werkgever moet dat document controleren. Zelf uploaden is geen probleem, maar een check is vaak nog handwerk en is tijdrovend. Hoe mooi is het dan als de verificatie van een ID-kaart of paspoort automatisch gebeurt? Samen met onze partner Valicare doen we die check in een paar seconden. Bovendien wordt de informatie op het document ook direct ingelezen in een formulier. Zo weet je niet alleen zeker dat het document valide is, ook de gegevens van de nieuwe medewerker zijn 100 procent correct. We zouden AFAS niet zijn als we niet al vooruitkijken naar toepassingen voor andere documenten, zoals de VOG. Hou de roadmap daarom goed in de gaten.

5) Rooster aanpassen

Bij AFAS bepaal je in overleg met je manager hoeveel uur je werkt. Als je een dag minder of meer gaat werken, regel je dat ook zelf. Zo’n besluit heeft natuurlijk wel invloed op je salaris en het is heel fijn om die impact meteen inzichtelijk te hebben. Daarom kun je in Profit 11 bij een wijziging van het aantal uren meteen pro forma zien wat het betekent voor je netto of bruto salaris. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

AFAS Open

Wil je nóg meer weten over de nieuwe mogelijkheden van HRM & Payrol in Profit 11? Ik ontmoet je graag bij AFAS Open!


Meer lezen?