Auteur: Robbert de Ruijter

ROI van een opleiding

Trainen van medewerkers is belangrijk, dat weten we allemaal. Alleen waarom bezuinigen nog steeds zoveel organisatie op de kennis van hun mensen? Misschien dat een ROI helpt!

De helft van het jaar is voorbij en binnen veel bedrijven merk ik dat de ontwikkeling van de medewerker maar 'gedaan' moet zijn. Hiermee bedoel ik dat vaak het einde van het jaar de drukste periode is voor veel organisaties, en dat het opleiden van medewerkers dus daarvoor moet gebeuren. Of dat bijzonder is laat ik even aan jezelf.

Belangrijkste is dat organisaties blijven investeren in hun mensen. En dan vooral in hun ontwikkeling, want kennis is immers macht. Technologie gaat razend snel, dus je zal ook bij moeten blijven wil je niet meewerken aan je eigen versnelde 'uitstroom'. Per september dit jaar gaat het LLLK van start. Blijft heerlijk die afkortingen; het staat voor LevenLangLerenKrediet. In een notendop een gunstige lening die jij als professional (tussen de 30-55 jaar jong) kan aanvragen bij DUO voor een studie naast je werk. Een goede zaak denk ik, omdat je hiermee persoonlijke ontwikkeling stimuleert. Het is overigens beperkt tot MBO, HBO en Universitaire opleidingen; dus helaas nog niet voor trainingen. Ow en mocht je een goede werkgever hebben die de studie voor je vergoed, ook dan kom je helaas niet in aanmerking.

Wel prikkelde het mijn gedachte! Waarom hebben organisaties geen 'LevenLangLerenBudget'? Nu hebben veel organisaties dit deels geregeld met een vast budget per medewerker is, plus een eventueel aanvullende studieregeling. Vaak moet een leidinggevende of directie-lid hier akkoord op geven voordat er gestart mag worden, vaak met als reden dat de opleiding wel moet aansluiten bij het werk van de medewerker. Maar daar wringt ook meteen de schoen. In de 1.500 afspraken per jaar die AFAS Advies heeft valt op dat de opvolging van een opleiding vaak niet gebeurd.

Wat heeft de cursus of training nu écht toegevoegd aan de medewerker?

Heel veel zaken kan je hierin niet meten, zoals persoonlijke ontwikkeling. Al wil ik toch een voorzet geven door de ROI op een training te berekenen!

ROI: Return on Investment

De eenvoudigste berekening van een ROI is opbrengsten/investering. De ROI is dan een verhoudingsgetal wat betekent dat als de uitkomst '2' is, je voor iedere euro die je investeert €2,- terugverdient. Makkelijk toch? Voor een training ligt het toch net even anders..

Waarom een cursus of training?

Voordat we starten met de berekening is het belangrijk om te weten waarom je medewerkers moet trainen? Onderzoek van de Erasmus Universiteit in 2016 toont aan dat we anders naar loopbaanontwikkeling gaan (en moeten) kijken. Het continue aanpassen van systemen en technieken is hierin essentieel. Er zijn verschillende redenen om een training te volgen:

  • Klachten over toenemende werkdruk
  • Fouten en repeterend (onnodig) werk
  • Verzoeken om extra ondersteuning (inhuur derden..)
  • Terugkerende vragen over werkprocessen
  • Ontevredenheid

Ik denk dat dit voor iedereen herkenbaar is en een training toont aan dat al het bovenstaande minder vaak zal voorkomen met goed getrainde medewerkers.

Investering in de medewerker

Dit is het eenvoudige deel! Wat kost een training eigenlijk? Hierin nemen we een reguliere training bij AFAS als voorbeeld die €325,- per dag kost. Alles is meegenomen: moderne werkplek, docent, cursusmateriaal, catering, presentjes, digitale leeromgeving en diploma. Hierbij komen vervolgens nog wel de organisatiekosten: reiskosten, dag niet aanwezig op het werk en eventueel voorbereidingstijd. Laten we hier eens mee rekenen uitgaande van een uurloon van €18,-.


Het aantal fouten en vragen is laag ingezet, zo weten wij al dat onze klanten gemiddeld 17 vragen per jaar stellen aan onze support afdeling. Nog even los dus van alle interne vragen of die aan externen. Belangrijkste hierin is natuurlijk de reductie van fouten en de absolute tijdswinst die kan worden behaald. De ROI is dus snel te maken, bijna ongeacht welke getallen je er op los laat. Deze berekening is uiteraard niet 100% waterdicht en wil je het helemaal goed doen dan zou je zelfs printkosten et cetera moeten meenemen.

Waarom doe ik dit?

Het volgen van een training is een must voor elke medewerker. Helemaal gelet op het type medewerkers waar ik elke dag mee te maken heb. Hoger opgeleide mensen die veel van hun tijd doorbrengen met onze software. Gedegen kennis van ons product is dan ook een must, en hierin hebben klanten de taak ons scherp te houden op het aanbod en natuurlijk de kwaliteit.

Een organisatie moet zich hier bewust van zijn. Te vaak merk ik dat organisaties 'knijpen' op het investeren in kennis en daarmee dus hun eigen mensen. Dit is zowel bij bestaande als nieuwe klanten het geval. Laat mij je helpen aan te tonen waarom het opleiden van je mensen een must is vandaag te dag. De dagen dat iemand 30 jaar lang hetzelfde werk doet met dezelfde machines en vaardigheden ligt al ver achter ons.

Ik geloof erin! Zelfstandige organisaties die investeren in de kennis & vaardigheden van hun medewerkers en daarmee ook het succes van je software. Laat je niet verleiden tot allerlei externe inhuur voor het uitvoeren van jouw dagelijkse-/maandelijkse processen. Neem het heft in eigen hand en tot snel in Leusden :-)!

Meer lezen?