Auteur: Henk van der Schuur

Profit 2016 vervult langgekoesterde wensen

De AFAS Open 2014 staat voor de deur. Een overkoepelend en belangrijk thema is de presentatie van Profit 2016, dat eind dit jaar uitkomt.

Deze nieuwe versie van Profit vervult een aantal langgekoesterde wensen. Er zitten veel verbeteringen in waar elke organisatie profijt van gaat hebben. Zelf sta ik versteld van de hoeveelheid nieuwe functionaliteit die we hebben kunnen realiseren in zowel Financieel als CRM, Logistiek en Projecten. Ik licht graag alvast een tipje van de sluier op.

In Financieel komt een nieuwe module: Contractbeheer. Waar tot nu toe voor het beheren en onderhouden van contracten de functionaliteit Verzekeringen veel wordt ‘misbruikt’, gaat dit met de nieuwe module veel gemakkelijker. Zo krijg je automatisch een signaal als contracten aflopen, zodat je op tijd kunt opzeggen of verlengen. Daarnaast is het afletterproces aanmerkelijk verbeterd. Veel klanten ervoeren het afletteren als nogal bewerkelijk, zo bleek uit de inspraaksessies. In Profit 2016 kan het in veel gevallen met één druk op de knop volledig automatisch. Profit stelt namelijk zelf een lettering voor, op basis van automatisch gemaakte matches. De klant houdt de grip, maar in de meeste gevallen hoeft hij alleen op akkoord te klikken en het afletteren is klaar. Er zijn bedrijven die een paar fte’s besteden aan het bij elkaar zoeken van posten ... Geen leuk werk en ook zonde van de energie. Met Profit 2016 is dit verleden tijd!

 In CRM vervullen we dit jaar de oudste wens die op de wensenlijst stond. Bij invoer van nieuwe organisaties en verkooprelaties vindt, dankzij samenwerking met onze partner Company.info, automatische aanvulling plaats met gegevens van onder andere de Kamer van Koophandel. Dat gaat veel tijd en invoerfouten schelen en houdt de CRM-database van de klant altijd up-to-date.

Ook in Logistiek realiseren we veel vernieuwingen. Zo worden de artikelpagina’s van InSite en OutSite verder uitgebreid en wordt het werken met samenstellingen binnen samenstellingen een stuk gemakkelijker. Tenslotte maakt Profit 2016 het mogelijk om een eigen bijlage bij een order, pakbon en alle typen facturen te voegen en te verstrekken, bijvoorbeeld ter onderbouwing van de factuur.

 Ook de Project Self Service (PSS) functionaliteit wordt in Profit 2016 verder uitgebreid. Met PSS stellen we organisaties in staat met zowel internen als externen samen te werken aan projecten, ongeacht tijd, plaats en device. In Profit 2016 kunnen projectactiviteiten worden toegewezen aan teamleden, die hier vervolgens voortgang op kunnen registreren. Dat geeft veel inzicht op verschillende niveaus, voor zowel de teamleden (intern én extern) als de projectleiding. En met deze voortgangsregistratie worden nacalculatie-uren automatisch geboekt. Dus nooit meer achteraf een maand uren boeken!

Ik ben erg blij dat we deze nieuwe functionaliteit en fundamentele verbeteringen kunnen realiseren. Uit de reacties die we tot nu toe van klanten hebben gekregen, bijvoorbeeld in ons Quality Lab, blijkt dat zij hier reikhalzend naar uitkijken. Ik verwacht dan ook dat heel veel mensen plezier gaan beleven aan Profit 2016. Op sommige veranderingen is jaren gewacht, maar the wait is over! Ik zou zeggen: komt dat zien op de AFAS Open!

Meer lezen?