AFAS Blogt
Auteur: Bart Grootveld

Profit 11 klaar voor de war for talent

Werving & selectiemachine nog verder gestroomlijnd

Het UWV maakte begin 2019 bekend dat er dit jaar in Nederland naar verwachting ruim 1,2 miljoen vacatures gaan ontstaan. Goed nieuws voor werkzoekenden. Deze cijfers onderstrepen echter ook dat bedrijven voor een pittige uitdaging staan: hoe gaan ze al die plaatsen invullen? Omdat iedereen in dezelfde vijver van talenten vist, is het nóg belangrijker om je als werkgever te onderscheiden. Een naadloos en logisch sollicitatieproces zonder extra (invoer)werk voor werkgever en sollicitant is dan onmisbaar. Met Profit 11 gaan we die ervaring bieden, en meer.

HR is momenteel trending topic bij veel bedrijven. De War for Talent is niet te missen. Ook bij AFAS staat het vinden van nieuw talent hoog op de agenda. Natuurlijk bieden we goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast werken we hard aan ons positieve imago. We laten geen kans liggen om een goede indruk op potentiële kandidaten te maken. De gebruikerservaring van ons werving & selectieproces staat daarbij centraal. We kunnen het ons gewoon niet permitteren om in dat proces steken te laten vallen. Zeker niet als iedereen binnen AFAS er keihard aan werkt om de juiste sollicitanten te bereiken.

Een gespreid bedje

Met Sollicitant Self-Service hebben we al flinke stappen gezet. Het sollicitatieproces, van vacature tot ondertekening van het contract, is gestroomlijnd en geautomatiseerd. Informatie wordt bij de bron opgeslagen – de sollicitant – en is van daaruit beschikbaar voor andere processen. Zo komt de kandidaat in een gespreid bedje terecht en voorkomen we onnodige tussenstappen en fouten. Onze klanten maken gretig gebruik van deze functionaliteit. Dat merken we onder andere door de vele wensen die we binnenkrijgen. Natuurlijk zijn we daar enthousiast mee aan de slag gegaan!

Sollicitant stamkaart als vertrekpunt

Een belangrijke vernieuwing in onze nieuwe software is de introductie van de sollicitant stamkaart. Nu is het invullen van een vacature nog één grote workflow. Met een stamkaart stappen we af van een lineair proces. Processen kunnen nu eenvoudiger parallel verlopen. Vanuit de vacature op OutSite, kan een kandidaat simpel informatie invoeren die automatisch op zijn of haar stamkaart in InSite terechtkomt. Via de stamkaart zijn razendsnel diverse actie in gang te zetten; van een uitnodiging voor een gesprek tot verzoeken om diploma’s of een rekeningnummer toe te voegen. Dit nieuwe dashboard maakt het sollicitatieproces nog flexibeler. En bij de indiensttreding, staat alle informatie al klaar.

Visitekaartje, de portal voor vacatures

Het eerste contact van kandidaten met een bedrijf is vaak de vacature op OutSite. Daar heb je één kans om een goede eerste indruk te maken. Om dat eerste contact verpletterend te maken, zijn de stylingsopties verbeterd en uitgebreid. Met extra velden en weergaves kun je je organisatie en vacatures heel aantrekkelijk presenteren. Zo is de OutSite portal je visitekaartje, waar je jouw organisatie in de spotlights zet.

Analytics vergroten online vindbaarheid

Hoe mooi je je vacatures of OutSite ook maakt, als je geen bezoekers trekt, leveren deze inspanningen weinig op. Online vindbaarheid is dan cruciaal. Om je daarbij te helpen integreren we Google Tag Manager in Profit 11. Met deze analytics tools kun je nauwkeurig analyseren hoe de knoppen op je site het doen. Verder kun je navigatiepatronen op de voet volgen. Met deze informatie test de marketingafdeling snel wat het best werkt om sollicitanten te interesseren en de conversie een positieve impuls geven.

Google Jobs: 140 procent betere conversie

Google Jobs biedt bedrijven een mooie kans om meer aandacht voor je vacatures te krijgen. Net als bij Google Shopping staat boven de reguliere zoekresultaten in je scherm een blok met relevante vacatures. Vacatures worden daar overzichtelijker en prominenter gepresenteerd. Uit de eerste resultaten blijkt dat de conversie van deze functionaliteit 140 procent hoger is. Maar dan moet je vacature wel aan de eisen van Google voldoen. Daarom gaan we in Profit 11 direct vanuit OutSite metadefinities aanleveren bij Google. Dit is echt een baanbrekende ontwikkeling in de recruitment wereld, waar we graag op aanhaken. Zo zetten we weer een extra stap in het stroomlijnen van de werving & selectiemachine. Hiermee geven we onze klanten nog meer munitie in de war for talent.

AFAS Open

Wil je meer weten over de nieuwe mogelijkheden van werving & selectie in Profit 11? Ik ontmoet je graag bij AFAS Open!