Met de nieuwste versie van onze software zetten we weer een paar flinke stappen vooruit. We hebben meer primaire processen in AFAS geïntegreerd om de backoffice van bouwbedrijven weer efficiënter te maken. Zeker in een sector waar de marges klein zijn, is dat belangrijk. Het aantal bouwprojecten is de laatste tijd gelukkig weer toegenomen. Tegelijkertijd is het wel zaak dat extra werk ook betere bedrijfsresultaten oplevert.
Gestroomlijnde en geautomatiseerde processen spelen hierbij een sleutelrol. In het verleden was het vaak lastig om grip op projecten en kosten te houden. Bedrijven gebruikten verschillende losse systemen, waardoor er geen beeld was van het verloop van projecten en kosten. Dit maakte op tijd bijsturen lastig. Om de projectbewaking te verbeteren, hebben we vol ingezet op de doorontwikkeling van functionaliteit die de grip op kosten versterkt en het inkoopproces stroomlijnt.
Eén van de onderdelen die het monitoren van nieuwbouwprojecten complex maakt, zijn de vele keuzes die kopers moeten maken. Kopers kunnen de buitenkant en binnenkant van hun nieuwe huis grotendeels zelf bepalen. Het is wel zaak om die keuze goed, snel en betrouwbaar vast te leggen. Met Profit 11 maken we nu een naadloze aansluiting tussen de keuzes van de koper en de administratieve consequenties hiervan. In de praktijk is er vaak wel een mooie begeleidingsportal voor de koper, maar mist de aansluiting met de achterkant. Op die manier moeten keuzes alsnog weer in de backoffice ingetikt worden. Dat is zonde van de tijd en foutgevoelig.
Om zowel bouwers als hun klanten tegemoet te komen, hebben we via OutSite een complete kopersbegeleidingsportal doorontwikkeld. De koper logt in op een speciale portal van de bouwer en kan hier alle opties inzien en aanvinken. Deze aanpak heeft veel voordelen. De koper weet precies wat er kan en keuzes worden direct opgeslagen via een workflow. Zo nodig kan een koper een keuze ook met een digitale handtekening bevestigen. Aan de andere kant is elk besluit goed vastgelegd en zijn registratie en verwerking gewaarborgd. In het verlengde daarvan is het verloop van factuurstroom ook vastgelegd. Zodra er een definitieve lijst is met gekozen opties, worden deze geborgd op het project voor de uitvoering en facturatie. De portal voorkomt zo onduidelijkheid en fouten, én draagt bij aan een goede klantervaring.
Hoewel we Profit 11 nog moeten uitleveren, kijken we bij AFAS graag vooruit. Om de klantervaring op termijn nog verder te verbeteren, zien we bijvoorbeeld grote kansen voor nieuwe technologieën zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) in de nieuwe portal. Zo is het in de nabije toekomst niet onwaarschijnlijk dat huiseigenaren al een virtuele wandeling door hun nieuw huis kunnen maken, voordat de eerste steen gelegd is. De portal die we nu introduceren, legt daarvoor in ieder geval al een stevig fundament.
Wil je meer weten over de nieuwe functionaliteit van Profit 11 voor de bouw en zien hoe het werkt? Ik zie je graag bij de AFAS Open!