Auteur: Carolien Wesselink

Nooit meer van die glazige blikken…

Automatisering is voor veel mensen een ingewikkelde tak van sport. Zeker als het om ERP-systemen gaat; voor de gemiddelde leek is dat complexiteit in het kwadraat. Het gebeurt me regelmatig dat me op verjaardagsfeestjes wordt gevraagd wat AFAS nou precies doet.

Dan hoef ik echt niet aan te komen met jargon over hoe je de klantreis optimaal inzichtelijk krijgt binnen CRM, of over de meest efficiënte financiële verwerking van facturen en de totale inrichting van de bedrijfsboekhouding. In plaats daarvan let ik er altijd goed op dat ik niet vaag, maar juist zo concreet mogelijk ben.

Dus benadruk ik altijd dat je met goede ERP-software routinematige processen uitstekend kunt automatiseren. Bijvoorbeeld als het gaat om de verwerking van salarissen, het declareren van onkosten of het bijhouden van verlof en verzuim. Daardoor hoeven mensen niet langer vervelend of dubbel werk uit te voeren, worden er veel minder fouten gemaakt, gaan processen veel sneller en kun je ook nog eens allerlei interessante analyses maken. Gelukkig snappen de meeste mensen dat wel, maar er is altijd wel iemand die zegt: “Vroeger hadden wij een verlofkaart, gewoon van papier, en dat werkte ook prima.” Glazige blikken – en dan ben je dus snel uitgepraat over automatisering.

Onlangs was ik bij een klant van AFAS op bezoek: GP Groot in Heiloo. Dat is een flink bedrijf (740 medewerkers) dat onder andere in afvalinzameling en recycling doet. Men werkt er onder andere al jaren met onze software op het gebied van HRM en Payroll. Waarom? Omdat het efficiënt is, omdat je met workflows kunt werken enzovoort – precies wat er zo goed is aan onze ERP-software.

Maar de mensen van GP Groot vertelden me ook over een interessante paradox: toenemende automatisering kan leiden tot meer verbinding in het bedrijf, maar ook tot vervreemding. Verbinding, omdat mensen die op hun installaties op locatie werken dankzij het intranet veel meer dan in het verleden betrokken zijn bij het wel en wee in het bedrijf. Vervreemding, omdat wanneer alles op het gebied van bijvoorbeeld verlof, verzuim en opleiding is geregeld in de vorm van online workflows, het persoonlijk contact tussen mensen er nogal bekaaid afkomt.

Bij GP Groot leken ze zich eigenlijk niet zo’n zorgen te maken over dat laatste. Waarom niet? Omdat het bedrijf juist investeert in het persoonlijk contact met medewerkers. De mensen van de HR-afdeling zoeken de mensen in het bedrijf op om met ze te praten over een gezonde en veilige werkomgeving en over de mogelijkheden van training en opleiding. Een persoonlijke en actieve benadering dus. Is daar dan geld voor? Jazeker, dankzij de besparingen die het bedrijf realiseert met onze software op het gebied van HRM en Payroll! Op die manier kan een afdeling HR zich met dank aan de automatisering primair bezighouden met waar het personeelswerk oorspronkelijk voor bedoeld was: de mensen in de organisatie.

Een perfect verhaal om op het volgende verjaardagsfeestje te vertellen als me weer eens gevraagd wordt wat AFAS doet. Wat mij betreft zijn die glazige blikken voorgoed verleden tijd!


Meer lezen?