Auteur: Martijn Delahaye

Neem vooral medewerkers aan die Niet uit jouw branche komen

"Moneyball je organisatie"

“HBO denk- en werkniveau en je hebt bij voorkeur enkele jaren werkervaring in de branche”. Herkenbaar? Veel vacatures beginnen met deze standaard. Ik wil in deze blog graag pleiten voor een radicaal andere aanpak. Teveel branchekennis is namelijk dodelijk voor een succesvol bedrijf. Ben je het niet met me eens? Lees vooral verder en reageer.

Voetbalclub AZ durft de stap te maken in de uiterst conservatieve voetbalwereld. De voetbalwereld is namelijk een gesloten bastion. Het nieuws dat Mr. Moneyball Billy Beane naar Alkmaar komt sloeg in als een bom. Billy Beane, de teammanager die een zieltogende honkbalploeg kampioen maakt, gaat AZ helpen. Hij liet een matig presterend honkbalteam winnen op basis van statistieke inzichten. Een voetbalclub die zich laat adviseren op basis van revolutionaire econometrische ideeën van de Amerikaan.

Oud-voorzitter Toon Gerbrands (de niet-voetballer) kwam met het idee en probeerde de voetbalsport wakker te schudden door niet langer een club te leiden op basis van Cruijffiaanse wijsheden, maar door data en statistieken. Met de opvolger van Gerbrands bij AZ, oud-honkballer Robert Eenhoorn, lag de loopplank naar de cijfergoeroe uit.

Moneyball je eigen organisatie

Denk er eens over na. Heb jij jouw organisatie of afdeling al gemoneyballed? Sta je open voor nieuwe inzichten en ideeën of is dat slechts een quote op de website? Neem dan de bewuste keuze om bij de instroom van nieuwe medewerkers de criteria eens radicaal te flippen. Neem geen nieuwe medewerkers aan met kennis van je eigen branche, maar juist met kennis van de branches die je tot klant wilt. Volgens mij kan je namelijk meer leren van je (potentiële) klanten, dan van je concurrenten.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Bij AFAS moeten we verder kijken dan de ICT-branche. Bij voorkeur spotten we nieuw talent in de collegezalen; vers, hongerig en zonder branche-ballast. Zo hebben we al sinds 2010 een samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Deze potentiële nieuwe medewerkers brengen nieuwe, frisse ideeën mee en durven tegen heilige huisjes aan te schoppen.

Hoe zit dit dan bij ons in de praktijk? De verkoopbinnendienst bij AFAS is een van de kweekvijvers voor nieuw talent. We hebben de vacature op www.werkenbijAFAS.nl flink aangepakt, best een opvallende en uitdagende tekst. Dat trekt aan: dit jaar al meer dan 50 sollicitanten voor een commercieel medewerker. We nodigen meer sollicitanten uit dan voorheen en focussen vooral op welke energie iemand uitstraalt en met hoeveel enthousiasme en passie hij of zij spreekt. Dat kan je aan de voorkant niet opmaken vanuit de (digitale) sollicitatie, hiervoor moet je in iemands ogen kijken.

Het werpt z’n vruchten af. Zo hebben we op dit moment op de afdeling verkoopbinnendienst (toch wel behoorlijk sales) een jurist, een autoverkoper, een retail bachelor en een criminoloog in dienst. Het roer is echt om: wij leren als organisatie elke dag van onze nieuwe medewerkers in plaats dat zij alleen van ons leren. Vanuit hun opleiding en achtergrond nemen ze sterke en opvallende zaken vanuit hun branche mee, zaken waar wij vanuit de ICT-branche onze oogkleppen al op hebben zitten. Het maakt de afdeling scherp en fris.

Ook op andere afdelingen zien we deze ontwikkeling. Er lopen al meerdere hotello’s (iemand die heeft gestudeerd aan de Hoge Hotelschool) rond in ons support en consultancybedrijf. Personen die als een gastheer weten hoe ze moeten omgaan met klanten. Het trucje ‘met de software’ leren we ze wel aan.

Anders kijken naar voetbal en sollicitanten, een onmogelijke missie? I think not…. Het gebeurt namelijk op dit moment in Denemarken waar de bescheiden provincieclub FC Midtjylland 1e staat in de Deense competitie op basis van data en stats. Er is hoop voor iedereen die verder kijkt dan z’n neus lang is.

Meer lezen?