Auteur: Martijn Delahaye

Mr. President, would you like a bitterball?

Wat doe je als de meest charismatische president van Amerika je gast is? Juist! Je biedt hem een bitterbal aan. Beetje mosterd erbij. En de waarschuwing dat ie hem vooral niet in één keer in zijn mond moet stoppen. Klinkt een beetje gek misschien (grote kans dat jij eerder aan kreeft of kaviaar had gedacht), maar voor ons is het heel logisch. De bitterbal is immers de Moeder Aller Nederlandse Borrelhapjes.

Gisteren (vrijdag 28 september) mochten wij Barack Obama ontvangen in AFAS Live. Daar nam hij zo’n 3500 aanwezigen mee in zijn visie op leiderschap. En wat voor een visie! "In stressvolle situaties waarin je grote beslissingen moet maken, is als het erg nuttig als je jezelf niet te serieus neemt." Hoe belangrijk zijn werk ook was, Obama wees op het belang om nederig te zijn. "Het gaat niet om jou, maar om het werk wat je doet". 

Leiderschap is essentieel voor het succes van AFAS. Voor degene die nog denkt dat wij een verzekeraar/platenlabel/autobergingsbedrijf zijn: wij maken software om administratieve processen te automatiseren en werk leuker te maken. En hoe goed en mooi die software ook is, je hebt er alleen echt iets aan als je het goed implementeert en tussen de oren krijgt van je klanten. Het succes van bedrijfssoftware wordt uiteindelijk bepaald door het gedrag van mensen. En dáár is leiderschap voor nodig.

Geld over ofzo?

Nu kun je denken: allemaal leuk en aardig Martijn, maar waarom dan meteen Obama uitnodigen? Het had toch ook met pak-em-beet Jan-Peter Balkenende gekund? Waarom altijd zo groot? Een eredivisieclub sponsoren, een musical theater, een poppodium/evenementenzaal overnemen en nu ook nog de meest charismatische president van Amerika op het podium? Heb je geld over ofzo?

Het merk ‘Obama’ koppelen aan ons Leusdens bedrijf is een unieke kans. Dat wij het graag groots aanpakken heeft twee redenen. Allereerst onze visie op kwaliteit: wat je doet, doe je heel goed, of je doet het niet. Of het nu om onze software, onze consultancy of onze marketing gaat. Willen we iets doen met leiderschap, dan zoeken we dus een écht charismatisch leider, iemand met écht gezag. Daarnaast is het voor ons eenvoudig: zolang er nog mensen zijn die denken dat AFAS een beleggingsmaatschappij/maker van antivirussoftware/ingenieursbureau is, timmeren wij inhoudelijk aan de weg.

Kracht en kwetsbaarheid

Terug naar de bitterbal. Want die staat symbool voor de kracht (en eerlijk is eerlijk: ook de kwetsbaarheid) van AFAS. De kracht is eenvoudig: bitterballen zijn net als wij oerhollands, vormen een degelijk en overzichtelijk product én bitterballen verbinden mensen uit alle lagen van de bevolking. Of je nu voetbal in de kroeg kijkt, of een lezing hoort bij de Rotary: er komen altijd bitterballen langs. Op dezelfde manier werken wij voor allerlei overheidsinstellingen en ondernemingen. Van de bakker op de hoek tot grote ziekenhuizen en supermarktketens.

In dat laatste zit ook onze kwetsbaarheid. Dat kán toch bijna niet, zeggen mensen dan. Dat 1 software product optimaal is voor zo veel verschillende organisaties? Nou, dat kan dus wél, je moet er in geloven en het vaak vertellen. Zoals Obama gisteren zei: een goede leider gelooft zelf in de dingen die hij vertelt. Nu gaat het erom dat AFAS, de bitterbal en Obama eigenlijk meer gemeen hebben dan je zou denken. En dat is dat we lak hebben aan status, gaan voor inhoud en ons richten op de grote én de kleine bedrijven en organisaties. Zoals Obama het zei: Een goede leider moet een goed verhaal vertellen, dat mensen uitlegt welke richting ze op moeten. "Feiten raken mensen niet zo veel, zeker niet in deze tijd", grapte de ex-president, waarna de zaal in lachen uitbarstte.

Toen wij met onze 300 gasten naderhand de kalme en overpeinzende verhalen van Obama bespraken zat hij al lang een breed in zijn hotel. Ik hoop met een bitterbal...

Dank Hans en team van DenkProducties! #FTL2018


Meer lezen?