Auteur: Hugo Wijntjes

Men neme een spiegelwand en een camera…

Een half afgebouwde kast en een doe-het-zelf bouwtekening is voor velen hét recept om hartkloppingen te krijgen. Het begrijpelijk maken van een product is belangrijk voor de tevredenheid over het product. Onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid is dus noodzakelijk, maar hoe doe je dat precies?

Weet je nog, die keer dat je een mooie kast in de folder zag staan en je uren later badend in het zweet de kast in elkaar probeerde te zetten? Op de instructietekening staat toch echt dat die plank daar moet, maar in stap 27 staat het juist andersomEn wat doet die schroef hier?! 

We hebben vast weleens een moment meegemaakt waarop we dachten: dit moet makkelijk kunnen. En meestal klopt dat ook. Gebruiksvriendelijkheid is daarbij het sleutelwoord. Hoe goed je product ook is, als alleen jij begrijpt hoe je het moet gebruiken, dan zal je er geen staande ovatie voor ontvangen. 

Check

De meeste ondernemers begrijpen dat een product toegankelijk moet zijn voor de gebruikers, zodat klanten er niet eerst een wiskundige studie op na hoeven te slaan om een product te gebruiken. Om die gebruiksvriendelijkheid te toetsen en in stand te houden, is er onderzoek nodig. Zeker ook ons product, software, vraagt om een continue check hierop. 

Bij AFAS doen wij gebruikersonderzoek al sinds het eerste stukje AFAS Profit code dat werd geschreven. In deze tijd hebben wij ontdekt dat obstakels en verbeterpunten niet aan het licht komen in een tevredenheidsenquete die de klant thuis aan de keukentafel invult, maar pas wanneer de gebruiker met het product werkt. Hoe mooi zou het zijn om een real-life situatie te creëren waarbij de klant zijn werk kan verrichten en hij direct kan aanwijzen waar het gebruik makkelijker kan.

Nabootsen

Bij AFAS hebben we Quality Center waar we een werkomgeving nabootsen. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze producten testen, aan de hand van reacties van onze klanten. Zodoende willen we onze software steeds eenvoudiger en daarmee toegankelijker maken.

Door klanten in hun eigen softwareomgeving te laten werken, ontstaat er een zo natuurlijk mogelijke situatie. Door middel van camera´s en een spiegelwand kunnen wij de gebruiker subtiel observeren en zo ontdekken waar mogelijke verbeterpunten liggen. Een effectief systeem, waarbij we onze software al vele malen met behulp van onze klanten efficiënter en gebruiksvriendelijker hebben ingericht. Weg met de hartkloppingen, losse schroeven en ellenlange instructieboekjes!

Benieuwd naar de toekomst van onze software op het vlak van user experience? Lees dan binnenkort mijn volgende blog! 

Meer lezen?