Als je er goed over nadenkt, dan is social media best eng. Zodra je een stap zet in de virtuele wereld en jezelf presenteert op één van de vele platforms, dan volgen miljoenen ogen je continu. Niets blijft ongezien. Opletten dus wat je post en welke sporen je achterlaat. Maar bedenk ook dat er een groot voordeel te behalen valt…
Hoe vaak hebben we de smeuïge krantenkoppen niet gezien: ontslag na feestende ´zieke´werknemer. Of de blunders van medewerkers die per ongeluk Tweeten vanuit het bedrijfsaccount, waarbij een organisatie tegen milieuvervuiling plotseling post: "Alle rapporten uitgeprint voor de baas. Daar gaan weer 10.000 bomen!”
Een klant uitkafferen op Facebook en even vergeten dat hij je ´vriend´is. Een gewaagde profielfoto, een schreeuwerige status update; het kunnen allemaal redenen zijn voor een werkgever om het cv naast zich neer te leggen en de volgende kandidaat te screenen. Via social media uiteraard.
Maar verruim je blik eens en probeer het om te draaien. Nieuwe medewerkers kunnen op het zich op het internet juist profileren door hun kwaliteiten en talenten te benadrukken. Zo zie je dat die ´jonge hond´zich al jaren inzet als vrijwilliger en dat die sollicitant van middelbare leeftijd ontzettend creatief is. Misschien dat die heavy metal-like van die ene man weggevaagd wordt door zijn werkervaring en nieuwsgierigheid naar andere culturen.
Je kunt social media dus op verschillende manieren gebruiken. De controlefunctie is handig, maar als moderne werkgever kun je ook eens een blik werpen op de interesses en hobby’s van een kandidaat. Hoe vult zij haar vrije tijd? Had je al gezien dat hij een teamsporter is en dus goed kan samenwerken? En waar staat die tattoo eigenlijk voor? Vraag naar de betekenis in plaats van direct te veroordelen.