Auteur: Rik Weesie

Makkelijker én leuker!

Een grote overheidsinstelling, voorheen herkenbaar aan de blauwe envelop, profileert zichzelf als de instelling die het niet leuker kan maken, maar wel makkelijker. Begrijpelijk, want sommige dingen, waarvoor die blauwe envelop symbool stond, zijn nu eenmaal niet leuk. Toch denken wij het bij First Class wél te kunnen. Wij maken het makkelijker én wij maken het leuker! De sleutel hiertoe ligt in het persoonlijk contact.

Software moet het gewoon doen, daar zijn we het over eens. En als er een storing optreedt, of een hick-up met het systeem, dan word je als klant niet blij. Zo’n incident is zeg maar onze 'blauwe envelop'. Het is onze taak om die blauwe envelop zo snel mogelijk door de papierversnipperaar te halen. Bij First Class kiezen we daarvoor een persoonlijke aanpak. Wij zorgen voor een snelle oplossing van incidenten en vragen willen we het liefst beantwoorden voordat jij ze hebt kunnen stellen. We leren jou en jouw bedrijf kennen tijdens onze klantbezoeken, verdiepen ons in jouw inrichting en we whatsappen als we je willen informeren. Met onze persoonlijke aanpak tonen we ons hart voor jouw zaak. En zorgen we er gewoon voor dat je op ons kunt bouwen en ons kunt vertrouwen.

Daarnaast werken we aan langetermijnrelaties die minder zakelijk zijn. Niet vanuit puur commerciële overwegingen, maar omdat het makkelijker werkt als we elkaar over en weer goed kennen. Als we investeren in de klant, levert dat de mooiste resultaten op en tevreden klanten, weten we inmiddels. Zelf ben ik geen voetbalfan, maar veel van onze klanten wel. Daarom nemen we hen graag mee naar een wedstrijd van onze eigen club, AZ. Mijn collega Wouter heeft vorige week een klant en zijn zoon erg blij gemaakt met kaartjes voor de wedstrijd. Waarbij junior na afloop van de wedstrijd ook nog een voetbal in ontvangst mocht nemen. Iedereen blij! Met als mooi neveneffect dat, als de zoon van onze klant over twintig jaar betrokken is bij een selectietraject voor nieuwe software bij het bedrijf waar hij dan werkt, de voetbal nog door zijn herinneringen stuitert … Dat is investeren in langetermijnrelaties!


Zelf ga ik binnenkort met een aantal klanten naar de Matthäus Passion in het Concertgebouw in Amsterdam. Voor ik bij AFAS kwam werken, was ik niet zo van de klassieke muziek, maar ik ben daar inmiddels helemaal in bijgeschoold. De Matthäus is een superbelevenis voor onszelf en voor de klanten. Ook in de toekomst zoeken we meer van dit soort verrassende zaken waar klanten echt blij van worden.

Persoonlijke aandacht is meer dan af en toe een mail sturen en ‘blauwe enveloppen’ versnipperen. We delen iets van onszelf. We laten onszelf kennen en willen jou ook graag kennen. Wouter, die in de Betuwe woont, weet dat zijn klanten het niet alleen leuk vinden om een wedstrijd te kijken in een skybox met een AZ-sjaaltje om, maar dat zij ook van kersen houden. Er gaat dus menig doosje mee op klantbezoek. Kersen en voetbal, het is niet in een workflow vast te leggen, het is allebei genieten en het is onbetaalbaar. En het zijn steentjes van het bouwwerk waar behalve onze naam ook die van jou op staat. Want bouwen aan relaties, dat doen wij samen.
Om alles makkelijker, maar vooral ook héél veel leuker te maken.

Meer lezen?