Auteur: Martijn Delahaye

Let me datatain you ...

Het is de belangrijkste informatie van dit moment: data. Denk maar aan je telefoon, boordevol namen, nummers, foto´s en berichten. Al die data vertelt iets over jou. Marketing gebruikt deze cijfers daarom dolgraag. Maar hoe zet je de ´koude´ informatie om in warme klantrelaties? It´s all about datatainment.

Ik hoor de gemiddelde Nederlander al denken: moet dat nou zo´n opgesmukte, Amerikaanse term? Maar stiekem houden we er toch een beetje van. Amusement, entertainment, vermaakZowel in het weekend - kom maar hier goodiebags en vip-tickets - als in het zakelijk leven. Presentaties worden bijvoorbeeld steeds meer aan de hand van beeld en grappige filmpjes gegeven. Simpelweg omdat het werkt. Als ik het heb over ´Goeiemoggel´dan gaat er denk ik direct een lichtje branden en in de dierentuin kijk je vast goed om je heen voordat je die laatste rolo opsnoeptInformatie op een amuserende manier brengen, levert geheid aandacht op en interesse op.

Marketing is saai

Het klinkt niet heel aannemelijk, maar hetzelfde geldt voor data, dat voortkomt uit cijfermatige marketing. Het gaat erom hoe je de data inzet en gebruikt. Bij AFAS hebben we niet voor niets veel aandacht voor het organiseren van borrels, evenementen en inspirerende middagen. We gebruiken koude kille data om onze (potentiële) klanten te bereiken en op een leuke, persoonlijke manier in contact te blijven. De databank geeft weer wie onze klanten zijn, wat zij leuk vinden, waar zij behoefte aan hebben en hoe groot de groep is die dezelfde interesse deelt. Op basis van die nogal droge, maar tegelijkertijd noodzakelijke kost, past AFAS zich aan haar klanten aan.

Zo kan een ondernemer zich bijvoorbeeld melden op onze website. Na een telefoontje blijkt dat hij of zij nog geen tijd of behoefte heeft aan een samenwerking. De informatie die hij achterlaat slaan we echter wel op, om hem na een paar maanden uit te nodigen voor een sportieve avond 'langs de lijn' bij AZ. Tijdens een verbroederende wedstrijd, waarin AZ uiteraard als winnaar uit de strijd komt, leer je de potentiële klant beter kennen en raken beide partijen op een laagdrempelige manier meer betrokken bij het werk van de ander. In de derde helft wordt vervolgens de wedstrijd geanalyseerd, het speciaalbier gekeurd en de behoeften van de klant besproken. Op een warme manier, dankzij 'saaie´data.

Maak van je data een beleving

Durf je marketing op cijfers in te zetten, maar bedenk wel goed van tevoren hóe je dat gaat doen. Een lijst met personen telefonisch afwerken, daar wordt niemand gelukkig van. Mensen uit dezelfde branche uitnodigen voor een themamiddag kan bijvoorbeeld wel veel opleveren. Het geheim zit ´m dus in van je data een beleving maken. Datatainment, yes we can!


Meer lezen?