Auteur: Martijn Delahaye

Lees! Geen Managementboeken

"De managementles voor mij? Minder doen aan managementlessen."

Lezen geeft rust in je bovenkamer en ruimte voor creatieve ideeën. Zéker als je kiest voor fictie. Dat merkte ik tijdens mijn vakantie. De belangrijkste managementles: doe minder aan managementlessen.

Een paar keer per jaar zet ik op een rij waar ik trots op ben, en wat er beter kan. Vlak voor de zomer was zo’n moment. Trots: dat het ons als AFAS-marketingteam goed gelukt is om vanuit huis AFAS verder op de kaart te zetten. Voor verbetering vatbaar: meer lezen. Mijn huis was toch een beetje een kantoor geworden. En heel eerlijk? Dat betekende ook dat ik te veel achter een scherm zat.  

Het vakantieproject was dus om meer te lezen. Normaal vertrek ik met een stapel management- en marketingboeken (en podcasts). Nu wilde ik gewoon in een goed boek verdwijnen. Maar vond toch dat ik er zakelijk iets aan moest hebben, een hybride boek dus. Het begon met Eternal van Steven van Belleghem. De auteur is een absolute expert op het gebied van marketing en ik ben een bewonderaar van hem. Eternal is zijn fictiedebuut. Een superspannend futuristisch verhaal over AI en de gevolgen ervan.

Andere perspectieven

Op de Franse camping verslond ik het boek. En ik voelde: híér gaat het om. Het lukte om los te laten. De hectiek van werk, van steeds maar beter. Het bracht rust in de bovenkamer. Eternal was het begin van een stapel fictieboeken die ik las, al grasduinend via een abonnement op de e-reader. En ik merkte dat ik anders over de dingen ging nadenken. Geen grootse eurekamomenten, maar nieuwe perspectieven, andere accenten, meer diepgang. Over ons team, de marketingmogelijkheden van onze software, de heropening van onze sponsorschappen en de samenwerking met onze collega’s.

Ander leiderschap

De positieve effecten die ik ervoer, staan niet op zichzelf. Literatuur lezen stimuleert bijvoorbeeld je waarnemings- en empathisch vermogen. Dat beschreven David Comer Kidd en Amanuele Castano in Science. Promotieonderzoek van de Nederlandse Emy Koopman laat resultaten in dezelfde richting zien. En dat heeft – nu komt ie – ook weer invloed op je professionele vaardigheden. Zo zetten onderzoekers van de Harvard Business School literatuur in bij het trainen van ‘moreel leiderschap’. Ze lieten studenten meer literatuur lezen en zagen het type leider veranderen: van mensen met starre ideeën, of juist leiders die met elke wind meewaaiden, naar leiders die een heldere visie hebben, zonder over anderen heen te lopen. Die kunnen leiden én kunnen luisteren.  

De managementles voor mij? Minder doen aan managementlessen. Natuurlijk houden we vakliteratuur bij. Zo heb ik in een paar uur Drive van Mark Tuitert uitgelezen. En ben ik zeer benieuwd naar het nieuwe boek van Sydney Brouwer: Als de koning je klant zou zijn. Maar ik wens ons toe dat we meer tijd nemen om écht ruimte te maken in het hoofd. Om de fantasie te prikkelen, en te dromen en te mijmeren. Dát is ook marketing volgens AFAS: creatief en merkbaar. Dan komen de meetbare effecten vanzelf. 

Meer lezen?