Auteur: Gert-Jan Koopman

Komt voor de bakker!

Als langstzittende medewerker van First Class verdiep ik me al behoorlijk wat jaren in de bakkerijsector. Niet alleen omdat een broodje er heel goed in gaat bij mij, maar ook omdat ik er graag een bijdrage aan lever dat ruim 1 op de 3 Nederlanders elke dag z’n boterhammen kan smeren. Want 30 tot 40% van het brood in ons land komt tot stand met de software van AFAS. Van de deegberekeningen tot aan de logistiek, de analyses en de facturatie. Dat we met onze software een cruciaal onderdeel zijn van zoiets belangrijks als ons dagelijks brood, dat vind ik gaaf.

Zelf heb ik niet de ambitie om brood te bakken, je moet niet álles zelf kunnen of willen. Maar hoe het broodbakproces ongeveer werkt, weet ik inmiddels wel. Tijdens de meeloopstages die wij elk jaar doen bij onze klanten, is me duidelijk geworden hoe brood tot stand komt. Brood, of het nu bolletjes zijn, meergranen of de glutenvrije variant, is een interessant en voedzaam product waar bakkers smakelijk en vol passie over kunnen vertellen. Als ik tijdens mijn stageweken ondergedompeld wordt in de nieuwste smaken en technieken, en nader kennismaak met de ambities van onze bakkende klanten, kan ik niet anders dan daar enthousiast over zijn. En dat ben ik dan ook; bij First Class ben ik de broodambassadeur.

Kind aan huis

Bij de grote bakkerijen die werken met onze software ben ik kind aan huis. Ik maak van alles mee en ik hoor uit de eerste hand de inside information, het is ‘ouwe jongens, krentenbrood’. Ook de processen op de werkvloer zijn me vertrouwd. Hoe brood begint als graan in de meelsilo’s dat als deeg in de rijsmachines terechtkomt totdat het versgebakken en gesneden in de verpakking de deur uitgaat – het blijft steeds mooi om te zien. Maar dat niet alleen: het is ook belangrijk dat ik weet hoe het allemaal werkt. Want dan weet ik ook hoe we de conversie naar een nieuwe update bijvoorbeeld het beste aan kunnen pakken. En hoe we een softwarematige kink in de kabel op kunnen lossen als die zich voordoet. Als First Class willen we erbovenop zitten om de storing te verhelpen en ervoor te zorgen dat alles weer gesmeerd loopt Direct, anders ligt er de volgende ochtend geen brood in de supermarkten.

Voor die supermarkten zelf is het ook cruciaal dat First Class meteen actie onderneemt bij problemen met de software. Dat ondervond een van onze supermarktklanten… Dat wij net het 20-jarig jubileum van AFAS vierden op het Kroatische eiland Hvar deed aan de urgentie van het probleem niets af. Als officier van dienst heb ik tijdens een jeepsafari, in het midden van nergens, via een krakkemikkige 3G-verbinding ingelogd om duizenden kilometers verderop een softwareprobleem op te lossen. Want onze ondersteuning stopt niet bij de landsgrenzen, ook vanuit Kroatië verlenen wij First Class-service. Problemen met de software? Altijd en overal geldt: het komt voor de bakker!

Meer lezen?