Auteur: Mohamed Amri

Inspraaksessies: luisteren, leren en verbinden

Het lot van een Productmanager bij AFAS is dat je nooit klaar bent. Ons product is nooit af. Op basis van nieuwe inzichten en technologieën kan het vaak nog beter, slimmer of verrassender. Voor het aanbrengen van verbeteringen bouwen we daarnaast graag op de wensen en behoeften van onze klanten. Voor mij als productmanager zijn de inspraaksessies dan ook één van de belangrijkste momenten van het jaar. Want door met elkaar in gesprek te gaan, horen we wat gebruikers echt van onze producten vinden. Die input is onmisbaar om de volgende stap te zetten!

Laat je stem horen

Natuurlijk zijn de inspraaksessies, wederom negen in totaal dit jaar, niet het enige moment waarop klanten hun stem kunnen laten horen. Het hele jaar door kunnen klanten hun wensen kenbaar maken, in persoonlijke gesprekken, via de klantportal en uiteraard online in één van de gebruikersgroepen op LinkedIn. Maar persoonlijk blijf ik de inspraaksessies het meest interessant en inspirerend vinden. Het is heerlijk om in gesprek te gaan met een zaal positief-kritische gebruikers. Niet alleen om te luisteren naar wat ze willen, maar vooral waarom ze dat willen. Wat wil de klant er precies mee bereiken? Dan wordt het echt interessant! Vaak komen we dan samen tot de conclusie dat een heel andere oplossing nodig is dan de klant zelf gedacht had.

Ga onderling in gesprek

Tijdens een inspraaksessie beperkt het verkeer zich niet alleen tussen ons en de klant. Het mooiste is dat klanten ook onderling met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren. Het gebeurt elk jaar opnieuw dat een klant een wens aandraagt om een probleem aan te pakken dat een andere klant al in de bestaande functionaliteit heeft opgelost. Die gaan vervolgens tijdens de lunch nog even de diepte in om elkaar verder te helpen. 

Samen beslissen

Vanaf oktober starten de inspraaksessies weer en gaan we op zoek naar de belangrijkste wensen. Wil jij bijdragen aan het veranderproces? Dan raad ik je aan om je snel aan te melden! Iedereen is welkom, zowel grote bedrijven als kleine organisaties. Elke klant is voor ons even belangrijk.

Welke grote en kleine wensen gehonoreerd worden is een democratisch proces. We maken geen maatwerkoplossingen, maar software voor iedereen. Het is dan ook aan iedereen samen om te beslissen welke verbeteringen we gaan realiseren. We tellen letterlijk de stemmen. Hard en helder! 

Tips om je voor te bereiden

Mocht je van plan zijn je aan te melden, hieronder alvast een paar tips ter voorbereiding:

  1. Inventariseer in jouw organisatie de 5 belangrijkste wensen.
  2. Vaardig de juiste mensen af die een wens kunnen toelichten.
  3. Zorg dat je naar de juiste sessie gaat. Ga niet naar HRM als je een financiële wens hebt.
  4. Besef dat een inspraaksessie géén cursus is.

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten tijdens één van de inspraaksessies!

Meer lezen?