Auteur: Bart Grootveld

Inspraaksessies: ‘Dé kans om klanten recht in de ogen kijken’

Mijn allereerste inspraaksessie was heel spannend. Ik was krap twee maanden productmanager HRM/Payroll en stond opeens oog in oog met 50 salarisadministrateurs in ons theater. Met wat hulp hier en daar ging het gelukkig goed. Deze weken kijk ik onze gebruikers weer recht in de ogen om te horen wat ze écht van onze software vinden. En te ontdekken hoe we onze klanten nog beter kunnen helpen. Hoe kwetsbaar dit moment ook is, ik kijk er erg naar uit. Ik vertel graag waarom ik weer het podium op ga.

Als vakidioten willen productmanagers processen beter en slimmer automatiseren. Daar geloven we in en dat is wat we doen. Onze software ontwikkelen we vanuit een sterk ontwikkelde visie, maar zeker niet vanuit een ivoren toren. We hebben 1,9 miljoen gebruikers in verschillende branches. Dat betekent dat er heel veel wensen en vragen zijn. Het is natuurlijk ondoenlijk om aan al deze wensen voldoen, dan zou je niet klantgericht maar klantafhankelijk zijn. Daarom stellen we prioriteiten. Dat doen we op basis van de ontwikkelingen die we in de markt zien. Ook de vragen die bij onze supportafdeling binnenkomen leveren veel inzichten op, die we bij de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit meenemen.

Face-to-face

Toch krijgen we de meest waardevolle input als we onze klanten tijdens de inspraaksessies face-to-face ontmoeten. Mijn collega-productmanagers en ik gaan dan het podium op om alle opmerkingen en vragen van klanten te ontvangen. Daar proeven we de emoties die echt bij gebruikers leven en wat ze in de dagelijkse praktijk tegenkomen. Die waarde groeit nog verder als je bedenkt dat onze klanten heel zelfredzaam zijn. Zij zijn de experts die dagelijks met ons product werken. Als ze een vraag hebben, gaan ze in eerste instantie zelf op zoek naar een antwoord. De input die we krijgen tijdens de inspraaksessies is dus vaak van hoge kwaliteit.

De waarheid vertellen

Soms grijpt iemand deze mogelijkheid aan om ons eens even flink de waarheid te vertellen. En ja, soms levert dat heftige emoties of discussie op. Geloof me, dat kan confronterend zijn. Je bent op zo’n moment in een kwetsbare positie. Helemaal als er in de zaal meerdere handen omhooggaan als een onderwerp ter sprake komt. Maar dan weten wij wel dat we echt serieus naar zo’n wens moeten kijken.

Elkaar inspireren

Hoewel ik als productmanager natuurlijk precies weet aan welke ontwikkelingen we momenteel werken, bereid ik me goed voor op de inspraaksessies. Ik bekijk wie er komt en check bij onze supportafdeling of er recent verzoeken waren. Eenmaal op het podium is het alsnog een verassing wat er precies op ons afkomt. Gelukkig hebben mijn collega’s en ik de benodigde kennis om een gedegen antwoord - of zelfs direct een oplossing - te geven. Het is ook heel mooi om te zien dat onze klanten elkaar vanuit de zaal ook bruikbare tips geeft. Klanten inspireren niet alleen ons, maar vooral ook elkaar.

Blijven innoveren

Aan de andere kant zijn we wel eigenwijs genoeg om onze eigen keuzes te maken. We geloven niet voor niets in onze visie. Als we echt alle wensen voor de huidige software zouden honoreren, komen we niet aan innovatie toe. Daar is in onze ogen niemand bij gebaat. Het komt voor dat klanten moeite hebben met onze richting. De overstap naar AFAS Online is daarvan een goed voorbeeld. AFAS Online biedt nu eenmaal veel voordelen ten opzichte van offline werken, daar zijn we van overtuigd. Op dat gebied doen we dan ook geen concessies. Natuurlijk leggen we wel uit waarom we deze keuze maken en wat het klanten oplevert. En we helpen ze bij de overstap.

Kom je ook?

In mijn ogen kunnen we niet zonder de directe, soms ongezouten feedback van onze gebruikers. Die is nodig om samen verder te komen. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten tijdens één van de inspraaksessies!

Meer lezen?