Auteur: Martijn Delahaye

In het land van de frieten, prijkt ons logo op de truitjes van Mechelen!

Voor mij gaat 16 mei 2014 de boeken in als een grootse dag: niet alleen de dag dat mijn eerste en enige nichtje 10 jaar werd, maar ook de dag dat AFAS zich co-sponsor mag noemen van KV Mechelen.

Op de geel en rood gestreepte shirts, in de wonderschone Belgische taal ´truitjes´genoemd, prijkt ons logo driemaal. Net zoveel als het aantal jaren dat de club, de supporters en inwoners van Mechelen op ons kunnen rekenen!

De brug naar België is al veel eerder op verschillende manieren geslagen; in samenwerkingsverbanden, iconen als Kabouter Plop, goede handelsrelaties en ´ken je trouwens die mop over die Belg´…Toch betekent deze stap een prachtig één-tweetje tussen AFAS en het pittoreske Mechelen.

Dat er sprake zou zijn van een schot voor open doel is niet het geval. Toen AFAS hoofdsponsor werd van voetbalclub AZ in 2010, werkten er al zo´n 250 mensen voor het familiebedrijf. Terwijl vandaag de dag in België 'slechts' 18 medewerkers AFAS vertegenwoordigen. Een flinke stap dus om via deze weg de activiteit in ons buurland te vergroten.

En hoe! Voor drie jaar een contract afsluiten, dat is geen kattenpis. In het arbeidsklimaat dat nu in Europa heerst, is zo´n lang contract inmiddels een unicum en ook binnen relaties zal men de drie-jaar grens lang niet altijd kunnen overschrijden. Toch heeft AFAS ervoor gekozen de komende jaren trouw te zijn aan KV Mechelen, zoals dat het ook is aan eredivisie-broer AZ.

KV Mechelen en zijn achterban bezitten naar mijn idee alle goede eigenschappen van een Belg. Netjes, vriendelijk, bescheiden, maar wel ambitieus en zonder al te veel poeha. Vind maar eens zo´n partner! Het is daarom ook dat AFAS opzoek is gegaan naar lokale verankering, om de mensen te laten zien dat zij ons kunnen vertrouwen.

Natuurlijk hoop ik ook dat de Belgen de bedrijfsnaam als een onderdeel van hun cultuur gaan zien. Dat de jongens straks met hun nonk en bompa naar de wedstrijden gaan, wat frietekes halen en dan tijdens de warming-up van de spelers denken: dat logo, da´s van ons Mechelen!

Yellow Red KV Mechelen heeft een bijpassende slogan: Passie en Strijd. Dat voelt goed, wij doen graag mee. Bijzonder ook om je onder te dompelen in een nieuw Vlaams partnerschap, wist je dat KV bijnamen bezit als MalinwaDe Kakkers en Maneblussers (van het Mechelse biertje). Bijzonder, zeker als je realiseert dat je aansluit bij een traditie vanaf 1904. Na precies 110 jaar haken wij aan.

Maar het draait lang niet alleen om het voetbal of de naamsbekendheid. Het gaat erom dat AFAS laat zien dat het wil investeren in de stad. Waar onze software bedrijven optimaal laat draaien, willen we ook Mechelen zelf een boost geven. Met alweer vijf jaar kantoren bij de zuiderburen, denken we met dit soort partners stap voor stap een stevigere, vernieuwende reputatie op te bouwen. In het hart van de stad. Nu maar hopen dat KV Mechelen veel gaat scoren, maar dan wel graag de shirts aanhouden a.u.b


Meer lezen?