Auteur: AFAS Software B.V. - Truus Koppelaar - Noort

Hoe inspireert mijn boek ondernemers?

'Alles is marketing' slaat ook aan bij ervaren marketeers

Terwijl ik dit schrijf is het 6 oktober en sta ik al bijna twee weken op nummer 1 van Managementboek.nl. Een van mijn marketingdoelen is bereikt. Nog geen maand na mijn boekpresentatie kan ik tevreden zijn.

De reacties waren overweldigend en toch ook verrassend. Ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat mijn 'kinderachtige boekje' ook bij ervaren marketeers zou aanslaan.

De ideale koper van mijn boek is de MKB-ondernemer en de startende marketeer. Ik ging ervan uit dat de door de wol geverfde entrepreneur voldoende relevante marketingervaring zou bezitten om mijn boek links te laten liggen. Niet dus. Uit deze hoek komen onverwachtse geluiden als 'hier kunnen we verder mee' en 'dit ga ik direct toepassen'. Verrassend.

Het vreemde is dat 'Alles is marketing' geen marketinghandboek voor marketeers is. Het is een doe-boek met op de ondernemer geschreven praktische tips, checklijsten en inspiratie uit mijn dagelijkse AFAS-praktijk. Ondernemers herkennen deze situaties maar al te goed. Blijkbaar spoort dit aan tot actie. Het handzame formaat speelt ook mee. Je hebt het zo uit.








Marketing een bijzaak?

Ik vind het belangrijk om marketing bij bedrijven voor het voetlicht te brengen. Want marketing is zo moeilijk niet. Als je er goed over nadenkt is alles marketing. Ik snap heel goed dat ondernemers bezig zijn met hun corebusiness. Marketing wordt dan al snel een bijzaak en een ver-van-mijn-bed-show. Maar marketing kan je bedrijf juist versterken.

Uit onverwachte hoek krijg ik dan ook positieve reacties op mijn boek. "Uitermate nuttig boek" - "Wat fijn, eindelijk korte en krachtige inzichten waar ik mee verder kan." – “De check-listen bieden een uitkomst voor de drukke MKB-ondernemer.”Voor bedrijven die eigenlijk niet weten wie ze zijn, nog steeds denken vanuit hun diensten en producten, het vaak alleen over zichzelf hebben en nog nooit van SMART-doelstellingen gehoord hebben, is mijn boekje een schot in de roos.

Quick Wins in de praktijk

Fijn om terug te krijgen dat ondernemingen mijn inzichten direct in de praktijk brengen. Blijkbaar zien ze (en zien ze in) wat ze hebben laten liggen! Vaak gaat het om het online-gebeuren: de website en social media.

Eenvoudige zaken als conversieknoppen plaatsen, de juiste zoekwoorden gebruiken en databases bijhouden zijn de quick wins die echt voor ieder bedrijf bereikbaar zijn.

En dit levert ze nog snel iets op ook, in de vorm van traffic en emailadressen. Voor de met content- en inbound marketing bekende marketeers is het gesneden koek. Maar voor de meeste ondernemingen is het blijkbaar heel lastig om een begin te maken met kwalitatieve leadgeneratie via hun bedrijfswebsite. Fijn dat ik hieraan met 'Alles is marketing' een bijdrage kan leveren.

Of je nu ondernemer bent van een groot of van een klein bedrijf, of je nu een beginnende of ervaren marketeer bent: je kunt mijn boek bestellen en je voordeel doen met een portie 'Inspiratie voor ondernemers’.

Aan de slag!

Meer lezen?