Auteur: Arnold Mars

Hoe eerlijk wil je zijn?

Waarschijnlijk komt het doordat wij een familiebedrijf zijn. Daardoor hechten wij sterk aan nauwe relaties met onze medewerkers, klanten en leveranciers. Die relaties zijn ons veel waard. Als er íets is, waar je die relaties niet aan bloot wilt stellen, dan is dat verdriet, teleurstelling, pijn of schone schijn. Bij ons daarom geen mooie praatjes of verborgen agenda’s, maar what you see is what you get. Dat is ook een heel belangrijke reden waarom ik een zonnig gevoel heb bij ons jaarverslag 2014. Transparant, een eerlijk verhaal, pure,  geen opgeklopte, cijfers, geen rookgordijn.

Visitekaartje

Een jaarlijks ritueel zonder goede escape; dat is hoe veel bedrijven naar hun jaarverslag kijken. Ze hikken er tegenaan, vinden het niet leuk, omdat het veel tijd, aandacht en discussie vergt. Toch kun je daar ook heel anders tegenaan kijken. Zie het niet als een verplicht nummer, maar als een visitekaartje en een kans om transparant naar de buitenwereld te zijn. Die eerlijkheid wordt vaak beloond. Ik ontken overigens niet dat het natuurlijk leuker is om transparant te zijn als je klinkende omzetcijfers kunt noemen, dan wanneer het ‘schrapen’ is. Kijk ik nu naar onze financiële kerncijfers dan vind ik het vooral interessant om te zien waar die stijging vandaan komt. Dat blijkt te komen door een toegenomen aantal klanten dat bewust kiest voor een complete ERP-oplossing. Ze zien de efficiencyvoordelen wanneer ze steeds meer interne en externe administratieve processen aan elkaar koppelen (ketenintegratie). 

Houvast en aantrekkingskracht

Veel bedrijven die een jaarverslag publiceren, leveren daarmee een politiek, beladen stuk af. Zij beseffen vaak alleen niet hoeveel dit zegt over hun cultuur en hun imago! Een ten onrechte onderschat, impactvol signaal. Het jaarverslag hoort medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders namelijk houvast te bieden. Simpel voorbeeld: neem onze broodleverancier, die wil op basis van onze cijfers zijn standpunt kunnen bepalen: moet ik nou blij zijn dat ik brood lever aan AFAS, of me juist zorgen maken?

What's new?

In het jaarverslag 2014 hebben wij een aantal nieuwe elementen opgenomen. Daar is intensief over gesproken: moeten we wel of niet laten zien wat de gemiddelde betaalduur van leveranciers en van onszelf is? We leggen die cijfers nu wel open en bloot op tafel, maar we hadden zelf betere cijfers verwacht. Ander punt: het aantal klanten met een klacht is in het afgelopen jaar toegenomen. Noem je dat wel of noem je dat niet? Wil je transparant zijn, dan doe je het wel. Alleen: het aantal klachten geeft de lezer natuurlijk nog geen inzicht in het soort klachten of het gewicht ervan. En zo levert transparantie dus meer dan voldoende voer voor gezonde discussie op. 

Aantrekkelijk

Wat géén dicussie is: cijfers horen niet mooier gepresenteerd te worden dan dat ze zijn. Letterlijk dan. Want een jaarverslag mag naturlijk ook best plezierig zijn om naar te kijken. Rocket science komt daar niet aan te pas, wel de wil om er werk van te maken. Ook dit jaar zijn we er weer in geslaagd om het geheel visueel aantrekkelijk te maken door middel van leuke plaatjes, video's en illustraties.

Maar dat is dan ook echt het enige wat we doen om onze cijfers mooier maken dan dat ze zijn! Neem maar eens een kijkje!

Meer lezen?