Veel bedrijven die een jaarverslag publiceren, leveren daarmee een politiek, beladen stuk af. Zij beseffen vaak alleen niet hoeveel dit zegt over hun cultuur en hun imago! Een ten onrechte onderschat, impactvol signaal. Het jaarverslag hoort medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders namelijk houvast te bieden. Simpel voorbeeld: neem onze broodleverancier, die wil op basis van onze cijfers zijn standpunt kunnen bepalen: moet ik nou blij zijn dat ik brood lever aan AFAS, of me juist zorgen maken?
In het jaarverslag 2014 hebben wij een aantal nieuwe elementen opgenomen. Daar is intensief over gesproken: moeten we wel of niet laten zien wat de gemiddelde betaalduur van leveranciers en van onszelf is? We leggen die cijfers nu wel open en bloot op tafel, maar we hadden zelf betere cijfers verwacht. Ander punt: het aantal klanten met een klacht is in het afgelopen jaar toegenomen. Noem je dat wel of noem je dat niet? Wil je transparant zijn, dan doe je het wel. Alleen: het aantal klachten geeft de lezer natuurlijk nog geen inzicht in het soort klachten of het gewicht ervan. En zo levert transparantie dus meer dan voldoende voer voor gezonde discussie op.
Wat géén dicussie is: cijfers horen niet mooier gepresenteerd te worden dan dat ze zijn. Letterlijk dan. Want een jaarverslag mag naturlijk ook best plezierig zijn om naar te kijken. Rocket science komt daar niet aan te pas, wel de wil om er werk van te maken. Ook dit jaar zijn we er weer in geslaagd om het geheel visueel aantrekkelijk te maken door middel van leuke plaatjes, video's en illustraties.
Maar dat is dan ook echt het enige wat we doen om onze cijfers mooier maken dan dat ze zijn! Neem maar eens een kijkje!