Auteur: Myrthe Marquering

Hey Sherlock, doe de Cultuur Audit!

En onderzoek of die nieuwe baan iets voor je is

Scriptie klaar, mooie reis gemaakt - tijd om flink om je heen te kijken op zoek naar de perfecte baan. Alleen… hoe vind je die? Of beter gezegd: hoe weet je of de organisatie waar jij solliciteert wel echt bij je past? Veel bedrijven roepen dat ze een open cultuur hebben, dat de medewerker centraal staat en dat ze erg betrokken zijn bij de wereld. Maar is dat ook zo? Dat controleer je met de Cultuur Audit.

Stap 1: de online detective

In dit onderdeel van je audit kijk je naar drie belangrijke dingen: hoe helder is de organisatie, staan er rare dingen - zoals overnames - te gebeuren, en werken er sympathieke mensen? De eerste twee vragen beantwoord je via het jaarverslag. Begin bij het bestuursverslag en zoek gericht naar de visie op de nabije toekomst. Zijn er fusies of overnames gepland? Krimp of juist groei? Is er geen visie? Dan is dat reden tot zorg.

Ga vervolgens naar de kop maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat doet de organisatie eraan? En als er een bedrag aan een stichting gedoneerd wordt, kijk dan ook naar welke, en wat het dóél van die stichting is. Sommige stichtingen klinken echt een stuk ideëler dan ze zijn.

Wat zegt Google als je zoekt op de naam van de organisatie in combinatie met nieuws. Wat doet de CEO allemaal? Kun je via Glassdoor trotse medewerkers vinden? Én stuur een LinkedIn connectieverzoek aan een medewerker. Zeg eerlijk dat je overweegt te solliciteren en vraag wat zijn of haar ervaringen zijn. En dan kijken wat er gebeurt.

Stap 2: de onderzoeker ter plaatse

Ga je op gesprek? Houd dan je oren, ogen én smaakpapillen goed open. Dat begint al op de parkeerplaats. Zijn er gereserveerde plekken bij de voordeur? En zo ja, voor wie? Als ze voor de directie zijn, moet er een kleine alarmbel afgaan. Directeuren die hun eigen plek belangrijker vinden dan die van hun klant of medewerkers, blinken vaak niet uit in het creëren van een open cultuur.

Kijk als je het gebouw binnenkomt meteen wat er gebeurt. Word je aangesproken? Vriendelijk welkom geheten? Of is de receptioniste vooral verveeld? Dat laatste kunnen we haar niet kwalijk nemen, maar zegt natuurlijk wél iets over de eenheid en het werkplezier in de organisatie. Loop je naar de afspraak? Tel dan eens hoe vaak je gegroet wordt. En last but not least: proef de koffie! Directeuren die op kantoor slechtere koffie schenken dan ze zelf thuis drinken, zetten hun medewerkers een stuk minder centraal dan ze beweren.

Stap 3: de kritische journalist

Stel tijdens je sollicitatiegesprek gerichte vragen waarmee je cultuur concreet maakt. Bijvoorbeeld: Heb jij het mobiele nummer van de CEO? Wat zat er in je laatste kerstpakket? Luister je wel eens Spotify als je werkt? Wat was je grootste frustratie de afgelopen week? Kun je hier ergens aan beweging doen? Luister niet alleen naar het antwoord, maar vooral ook naar hóé degene tegenover je reageert. Schrikt die van je vragen, vindt hij of zij ze gek? Of blijft diegene wel erg koeltjes? Dan is dat geen goed nieuws. Waardeert je gesprekspartner de openheid? Dán ben je op de goede weg. Waren stap 1 en 2 ook positief? Dan is deze organisatie geslaagd voor de audit! En kun jij er met een gerust hart je glansrijke carrière beginnen.

Meer lezen?