Auteur: Britt Breure

Hey HR-professional, wat doe jij over vijf minuten?

Hoe je balanceert tussen medewerkers, directie en marketing

Met HR in veel bedrijven is het ongeveer zoals met de wastafel in de badkamer: er is er maar eentje (of twee), iedereen heeft hem nodig, en vaak ook nog tegelijk. Werkgeversverklaring? Advies over diversiteit? Presentatie over recruitment? Allemaal HR. Om écht toegevoegde waarde te bieden, moet je als HR-manager daarom stevige keuzes maken. En integer handelen.

Bij AFAS werken we met zo’n 500 mensen en ik ben de enige HR-directeur. Geen medelijden, we hebben alles geautomatiseerd. Dus als ik een uurtje per dag met administratie bezig ben, is het veel.  Bovendien vinden we dat HR zich niet overal mee moet bemoeien. De werkvloer, dáár gebeurt het. Dus daar bepalen ze ook welke sollicitant er aangenomen moet worden bijvoorbeeld.

Als HR-directeur is mijn belangrijkste taak om in alle verhalen en vragen die op me afkomen een rode draad te ontdekken en die te vertalen naar inzichten, strategisch advies of verbetervoorstellen voor leidinggevenden en directie. Zodat collega’s met nog meer plezier hun werk kunnen doen én de organisatie duurzaam succesvol is.

Komt u maar!

De ervaringen van de medewerkers zijn de bron van mijn werk. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat sommige HR-afdelingen onbereikbaar zijn ‘vanwege de drukte rondom de salarisverwerking’. Het is van belang dat medewerkers het gevoel hebben dat ze altijd binnen kunnen lopen om vragen te stellen, of hun hart te luchten.

Klinkt simpel, maar het werkt niet vanzelf. Allereerst moet je zorgen dat die tijd er ís. En er moet een basis van vertrouwen zijn, zodat collega’s hun verhaal ook wíllen vertellen. Vanuit HR zit ik dicht op de directie dat ik het me kan voorstellen dat mensen soms aarzelen. Integriteit is daarom heel belangrijk.

Lekker thuiswerken

Behalve de deur openzetten en er gewoon zijn, moet je soms ook bewust op zoek naar wat er nou écht aan de hand is. Je hoort verhalen in de wandelgangen, maar hoe zít het nou? Daar kom je maar op één manier achter: vragen. Voorbeeldje. Onze consultants zijn elke dag onderweg, vroeg van huis, laat weer thuis. Om onder andere de reisdruk te verlichten, vinden we dat onze consultants een vaste dag in de week moeten thuiswerken. Minder reistijd, meer flexibiliteit en voldoende manieren om met de klant te overleggen. Een thuiswerkdag kan je veel rust brengen, mits je deze op een goede manier invult.

Toch blijken collega’s en misschien ook onze klanten, dit moeilijk te vinden. Er wordt nog té weinig gebruikgemaakt van de thuiswerkdag. Dan kun je zeggen: wij hebben het gezegd dus regel het gewoon - maar daarmee is de kwestie niet opgelost. Dus gaan we met een groep consultants om de tafel om te horen waar ze nu daadwerkelijk tegenaan lopen. Die waardevolle input gebruiken we om te kijken hoe we ze kunnen helpen.

Naar buiten

Terug naar mijn vak. Ik vind dat HR ook extern een verantwoordelijkheid heeft. Als HR professionals kunnen we van elkaar leren. Daar worden onze eigen én andere organisaties beter van. En laten we er niet omheen draaien, HR is ook marketing. Als je met het verhaal van HR laat zien hoe een organisatie echt is, help je bij het werven van sollicitanten en klanten.

Denk vooral niet dat ik als een soort superwoman altijd alles onder controle heb. De dynamiek van mijn werk is uitdagend, ik stuit op lastige situaties en tussen jou en mij: ik vind het soms een hele toer om mijn agenda goed te managen. En toch kan de juiste balans tussen medewerkers, directie en marketing niet zonder tijd. Daarom vraag ik je: wat doe jij over vijf minuten? 

Meer lezen?