Auteur: Maarten Pluim

Donderdag 12 december 9:00 – 9:30 Beoordelingsgesprek.

Grote kans dat je een dezer dagen iets soortgelijks in je agenda hebt staan: het is weer tijd voor de jaarlijkse beoordelingsronde:

Manager: “Ga zitten! En vertel me eens hoe het met je gaat?”

Medewerker: ”Het gaat goed, wel spannend dit.”

Manager: “Goed zo. Om maar meteen van wal te steken; ik heb je het afgelopen jaar bezig gezien als een ervaren en betrouwbaar persoon. Dit was dan ook precies wat we tijdens ons laatste gesprek van een half jaar geleden als doel hadden gesteld. Betrouwbaar zijn en je afspraken nakomen. Dit past ook precies bij de visie van onze organisatie, daadkrachtige medewerkers. Die vertellen waar het op staat!

 Medewerker: “Fijn om te horen”

 Manager: “Ja, dat is dan ook de reden dat ik je graag een loonsverhoging aanbiedt van €150 bruto per maand.”

 Medewerker: “Geweldig”.

 Manager “Ja, fijn, he?! Houd dit vol en wellicht zit er volgend jaar nog meer in voor je. Ik zet je mijn beoordeling ook nog even in de mail”.


Wat valt op aan bovenstaand gesprek? Het is onpersoonlijk, het is gezien vanuit de organisatie/leidinggevende, het gaat over beoordelen en belonen en het is onsamenhangend. Verder druist het er doorheen dat het gesprek een verplichting is voor beide deelnemers.

Begeleiding en beoordeling bij het functioneren en ontwikkelen van medewerkers is daarom ook een andere tak van sport. Het principe van eenmaal doelen stellen en aan het einde van het jaar bekijken wat en hoe het behaald is, is niet van deze tijd. In de praktijk komen we vanuit onze rol als Succesmanager heel wat tegen:

  • Het is onduidelijk welke medewerkers wel aandacht krijgen en welke niet?
  • Gespreksverslagen raken kwijt
  • Gesprekken worden op basis van papier gedaan
  • Het is onduidelijk bij wie acties liggen
  • Op afspraken wordt geen voortgang besproken
  • Het voelt aan als het feestje van HR

Weet je dat je dit kan oplossen met de software van AFAS? 14 januari 2020 organiseren we een webinar. Tijdens dit webinar nemen we je mee in de verschillende mogelijkheden binnen de functionaliteit gesprekkencyclus om zelf te bepalen of de software aansluit bij de verwachtingen van de organisatie.

Naast uitleg over deze mogelijkheden behandelen we vragen van kijkers en krijg je direct mee welke vragen er bij andere klanten spelen. Schrijf je in en ontdek vanuit je eigen (werk)plek welke voordelen het gebruik van Gesprekkencyclus voor jouw organisatie te bieden heeft! 


Meer lezen?