Auteur: Rico Hein

Het AFAS inspiratienetwerk: hoe AFAS klanten en prospects met elkaar verbindt en deze elkaar laat inspireren

Overweeg je om nieuwe software aan te schaffen of wil je de inzet van je huidige softwarepakket optimaliseren? Dan is het fijn om met andere gebruikers hierover te sparren. Natuurlijk kan de leverancier je alle mogelijkheden met bijbehorende voordelen laten zien. Het is echter prettig om een onafhankelijk geluid te horen van iemand die dezelfde weg al eens heeft bewandeld. Wat ging er goed, wat was de doorlooptijd, lagen er valkuilen op de loer?

Best practices en lessons learned van andere gebruikers dragen bij aan een goede start of behoeden je misschien zelfs voor een verkeerde keuze. Om die reden is het gebruikelijk voor leveranciers om met referenten te werken. Bestaande klanten die ze inzetten om een prospect of andere klant te woord te staan. Deze referenten ontvangen hiervoor over het algemeen een vergoeding of beloning. In sommige gevallen kan dit ook om serieuze bedragen gaan omdat ze bijvoorbeeld geholpen hebben om een grote klant binnen te halen. Je kunt je afvragen of dit geen ethisch dilemma is: geeft een referentie nog wel een eerlijk en open advies als hij er een beloning voor ontvangt?
Aan de andere kant is het goed te verdedigen om de klant tegemoet te komen in de kosten die hij maakt om de klant of prospect te ontvangen. Hoe ga je hier nu goed mee om? In deze blog lees je hoe dit bij AFAS is georganiseerd.


Win - Win situatie

AFAS maakt regelmatig gebruik van bestaande klanten om als referentie te dienen. Dit doen we uiteraard bij klanten die bovengemiddeld veel rendement uit onze software halen en onze visie onderstrepen. Bij de beloning van deze referentie klanten hebben wij ervoor gekozen om het anders aan te pakken. Dit jaar is het Inspiratienetwerk opgezet waaraan onze top referent klanten kunnen deelnemen. Deelname aan dit netwerk heeft de nodige voordelen op het vlak van intensieve begeleiding, inspirerende netwerksessies en exclusieve trainingen. Uit gesprekken met onze top referenten bleek dat dit voor hen veel waardevoller is dan andere beloningsvormen.

De doorslaggevende factor

De huidige leden van het inspiratienetwerk zien het in contact komen met (en inspiratie opdoen bij) een netwerk van andere top referent klanten vaak als doorslaggevende factor. Op deze manier kan AFAS niet alleen in de referentie behoefte voorzien maar hebben we ook een vorm gevonden die deze klanten helpt om nog meer uit onze software te halen, deels ook door van elkaar te leren. Een echte win – win situatie zonder dat we met ethische dilemma’s worstelen. Ten slotte worden zaken als een business case, best practice en return on investment (ROI) berekeningen via het klantportal gedeeld. Hiervan profiteren dan weer alle AFAS klanten.

Ondertussen begint het Inspiratienetwerk zich al lekker te vullen met klanten uit diverse branches door heel het land verspreid. Het is heel prettig om te ervaren hoe enthousiast onze klanten hier over zijn. Wil je meer informatie over het Inspiratienetwerk of heb je het gevoel dat jouw organisatie van waarde kan zijn voor het inspiratienetwerk? Neem gerust een kijkje op https://klant.afas.nl/inspiratienetwerk


Meer lezen?