Zelf mocht ik voor AFAS twee keer een zaal vakgenoten toespreken. Mijn sessie kreeg in het programma het kenmerk inspiratiesessie en met ruim 270 bezoekers was de zaal tot de nok toe gevuld. Er waren zelfs 5 bezoekers die achterin de zaal bleven staan. Mijn presentatie ging goed en leverde de nodige interactie op met uitstekende vragen aan het einde. Die interactie kreeg een vervolg bij onze AFAS stand waar ik met diverse mensen sprak en de diepte in kon duiken. Wat een genot om te ervaren hoeveel mensen op zoek zijn naar grip op de processen in hun organisatie! Maar hoe opvallend ook hoe weinig vakgenoten hier al écht werk van hebben gemaakt!
Wat mij vooral opviel is de grote hoeveelheid kleine deeloplossingen waar sommige organisaties gebruik van maken. Van losstaande dossiervormingssystemen tot aparte factureringspakketten en rapportagetools. Lastig hoor om uit al die beschikbare tools elke keer keuzes te moeten maken. Of toch niet, want waarom zou je kiezen? Je kunt er ook voor kiezen om echt gestructureerd te gaan werken vanuit één pakket. Laat automatisering voor je werken en zorg dat je tijd vrij maakt voor het werken aan verandering en niet het werken aan uitzonderingen. Grip creëren en de uitkomst managen.
Leg contracten vast en krijg keurig een workflowtaak ruim voor de opzegdatum. Kies je er voor om het contract te verlengen, dan is het mooi dat je de software ook direct een nieuwe verplichting aangemaakt. Fijn als de inkoopfactuur binnenkomt en handig als je de begroting van volgend jaar gaat opstellen. Oftwel, het gaat om de processen en niet om het boekhouden!
Bij velen die gesproken heb, vroeg ik natuurlijk of ze op kantoor ook dossierkasten met ordners en bureaulades hebben op de financiële afdeling? En het antwoord: meer ordners dan orders! Er is nog heel veel te winnen voor BV Nederland..!
PS: Wilt u eens kennis maken met AFAS? Kom dan naar onze Beter Ondernemen Show op 24 juni 2015 bij AFAS in Leusden. U kunt zich gratis inschrijven!