Auteur: AFAS Software B.V. - Jortijn Bijl

Geld besparen met 24/7 service

'Altijd en overal' is het motto van generatie Y. Ik ben trots onderdeel van deze Google-generatie: altijd bereikbaar, overal kansen zien, altijd online. Het mooie is dat iedereen voordeel kan halen uit deze nieuwe stroom van informatiedelers.


In mijn vorige blog schreef ik over het einde van 'Uurtje-factuurtje' en het feit dat er meer trends zijn om overheadkosten te besparen. De Google-generatie brengt zo´n trend die binnen de accountancybranche verschil gaat maken; altijd en overal beschikbare data voor de klant, dát is de toekomst.  

Er zijn talloze mogelijkheden om grote hoeveelheden persoonlijke informatie op te slaan en te delen, zoals Dropbox, iCloud en OneDrive. Als je je nu achter de oren moet krabben, dan is dit blog misschien je redding. Het is hoog tijd om te bedenken hoe je als accountant digitaal wilt communiceren met je klant. 24/7 bereikbaar zijn is de moderne manier van service bieden, klanten binden en kosten besparen. Het bordje ´gesloten´ kan dus in de vuilnisbak. 

Open

Maar altijd ´open´ zijn, hoe doe je dat? Niet door nachtdiensten aan de receptie in te roosteren. Die tijd zijn we gelukkig gepasseerd. Het internet biedt uitkomst. Kijk naar grote telecombedrijven, die maken een online klantprofiel waarmee je toegang hebt tot een portal. In die portal staan al je gegevens en facturen; alles wat je nodig hebt, altijd en overal binnen handbereik.

AFAS heeft een dergelijke portal, speciaal gericht op accountancy, voor je klaarstaan. Helemaal ingericht om de klant wanneer die maar wil van informatie te voorzien. Dus geen lunch meer overslaan omdat de klant dat ene document opvraagt. Of je yogales missen omdat de klant die laatste cijfers wil doornemen. Vrijheid-blijheid krijgt zo een extra dimensie. En aangezien ons product ook op mobiele devices werkt, zoals tablets en smartphones, kun je er écht overal bij. 

Overheadkosten

Ik hoor je denken: waar blijft kostenbesparing? Het is belangrijk dat accountants- en administratiekantoren zich alleen nog maar bezighouden met waar ze goed in zijn: adviseren. Niet-declarabel werk, zoals het opsturen van dat document of inbinden van de jaarrekening, kan door de 24/7-trend aanzienlijk worden verminderd. Zo zie je dat de inzet van digitale communicatiemiddelen werk laat verdampen, waardoor overheadkosten tot een minimum worden beperkt.

Ga nog eens goed na hoe je jouw klanten digitaal van dienst bent. Kan jij rustig de kantoordeur achter je dichttrekken, wetend dat de portal zijn werk doet tijdens jouw afwezigheid? Of blijft je hoofd overuren draaien, door nachtelijke mails met aanvragen van je klanten? Je weet wat je te doen staat. 

Een mooie bijkomstigheid is dat je door tijdsbesparing en automatisering nét iets sneller en daardoor spontaner kunt zijn dan de concurrent. Hoe? Dat hou ik nog even voor me…

Meer lezen?