Auteur: Robbert de Ruijter

Gek van klanten!

Het is nu drie jaar geleden dat ik me mocht inzetten voor AFAS Opleidingen. Even terug naar 'memory lane' en vooral wat we nu doen!
Want wat is er gebeurd?

Zoals Linkedin laat zien startte ik mijn AFAS carrière als consultancy binnen de Accountancy en later het onderwijs. Hier merkte ik direct hoe belangrijk het is dat je heel veel kennis hebt van Profit en toen nog Profitweb. Nu hoor ik je direct denken ‘dat lijkt me wel als Consultant…’ en uiteraard heb je helemaal gelijk. Echter betekent veel kennis hebben vooral dat je creatiever kan zijn met de software. Het gebruiken van software mag nooit een doel zijn, een dooddoener van jewelste maar ook de waarheid.

Mijn consultancy dagen waren het allerleukste als een klant ook veel kennis had. En naast dat het leuk was om veel te sparren en direct zaken te proberen, is het rendement op de investering vele malen hoger. Je verzand niet in discussies over ‘wat is bij jullie een kostenplaats?’ en ‘wat kan ik met het dossier?’. Deze kennis is simpelweg voor handen waardoor ook de gehele klantorganisatie profiteert. Je werkt sneller, efficiënter en met meer zelfvertrouwen. Je kent de structuur en durft dus ook over de ‘schutting’ van je eigen werk of afdeling te kijken in het organisatiebelang. De aantallen spreken inmiddels voor zich. In drie jaar tijd zijn we van goed 4.000 cursisten en PDF documenten veranderd naar een volwaardig Opleidingen bedrijf die dit jaar rond de 8.500 cursisten mag verwelkomen. Ook geven wij alle cursussen volledig digitaal, kunnen klanten PE-punten halen en nemen we toetsen af zodat je direct weet of je kennisniveau adequaat is. Het geeft je organisatie ook inzicht in welke kennis goed voor handen is en welke minder, kortom win-win. 

Dan een sprong in de tijd, nu Opleidingen & Advies. Om met het laatste te beginnen; wij bezoeken gratis klanten die dit minimaal twee jaar zijn. Simpelweg omdat tot die tijd een projectleider vanuit ons bij de klant is aangehaakt. In alle advies gesprekken, in de anderhalf jaar dat de functie nu bestaat, komt Opleidingen prominent op de agenda. Want wees eerlijk… hoe fijn ‘even bellen met support’ ook is, het kost toch tijd en het kan voorkomen dat je niet direct een 100% antwoord hebt, hoe goed mijn collega’s het ook doen. Ik vind dat Support vooral voor moeilijke zaken of zaken die je niet regelmatig uitvoert zou moeten zijn. En natuurlijk voor verbeteringen aan ons product, alleen niet voor dagelijkse vragen ‘hoe maak ik een nieuwe debiteur aan’ of ‘hoe voeg ik een Payroll audit toe?’. Wel zijn dit soort vragen 56% van alle vragen, waar ik graag aan meehelp om te reduceren.

Hoe leuk is het dan ook om onze cursisten te mogen verrassen! Afgelopen maandag was de AFAS VIP dag, een leuk initiatief dat we in het begin meteen gestart zijn. Waarom? Simpelweg omdat we een beetje gek zijn en het leuk vinden nét dat beetje extra liefde te geven. Vanaf binnenkomst heten we je graag welkom in ons 'avondtenue' en leggen we je de rest van de dag in de spreekwoordelijke watten. Het belangrijkste van de dag is effectieve kennisoverdracht van 7 uur. Zodat je tijdens bijvoorbeeld de lunch extra kan ontspannen van The Voice Ray Klaassen. Om vervolgens een succesvolle cursusdag af te sluiten met een professionele foto van jezelf & een 20% kortingsvoucher voor een opleiding naar keuze.

Wat we nog meer gedaan hebben ga ik niet verklappen, hopelijk ervaar je dat zelf bij ons in Leusden. Tot snel en hopelijk gooi ook jij binnenkort met je 'AFAS academy pet'!


Meer lezen?